tisdag, juni 27, 2006

Välkomna hit!

Då har även jag blivit bloggare. Steget har nu tagits att inte bara tycka till i goda vänners lag utan att även göra mina åsikter och observationer kända i vidare kretsar.

Det finns mycket att ha åsikter om i världen. Jag vill utifrån samtal med människor lära mig om världen och dela med mig av min syn på den samma. För att förbättra världen vi lever i har jag valt att engagera mig politiskt, lokalt i Handen och Haninge kommun. Mitt engagemang för politik sträcker sig utanför kommungränserna, jag verkar för maktskifte i Sveriges riksdag i valet 2006. Engagemang. glada tillrop och samtal i all ära - på jobbet är jag i andra änden av det politiska spelet, där ska jag med våld om så krävs genomdriva svenska folkets vilja. Våld, hot därom och påtvingande av vilja genom makt kräver etik och moral; där kommer samtalets kraft in i full ära. Från det stora till det lilla och åter till det stora igen, världen är inte enkel eller svart och vit, därför är ideologin liberalism toppen som politisk utgångspunkt. Liberalismen har verkligheten för ögonen och utgår från oss människor, dig och mig.

De senaste veckorna har DN publicerat några artiklar om skolan i Haninge. 7 juni, 8 juni, 12 juni, 19 juni. Det var då jag började känna att det var dags att börja blogga. Det är positivt att fler än Folkpartiet tar parti för alla barns rätt att lära sig i skolan, att fler nu ser problemen med dagens svenska skola och att de anammar delar av Folkpartiets politik. Dock tycker jag att det är konstigt att de insatser Folkpartiet i Haninge gjort för skolan i Haninge kommun inte kommer fram i artiklarna, det är ju ändå Folkpartiet som varit drivande och fått med sig de övriga inte tvärt om. Det finns självfallet fler saker att vara "upprörd" över, jag vill dock lägga tyngdpunkten för den politiska diskussionen i Haninge på följande tre rubriker; Läsa-skriva-räkna-garanti, rätt och väl utförd kommunal verksamhet samt frihet, jämlikhet och jämställdhet!

Nu i sommar kommer jag ägna mycket tid åt att resa så mina inlägg kommer förmodligen behandla mer än bara lokalpolitik i Haninge. Jag ska både resa till Skottland och "Down under" till Nya Zeeland och Australien. Det känns roligt att kunna resa och uppleva nya platser och lite extra spännande att återse Nya Zeeland. Kanske kan jag lära mig hur de platser jag besöker hanterar globaliseringen. Lars Leijonborg gjorde sin studieresa förra sommaren, jag får väl se det här som mitt bidrag till att sprida ljus, upplysas och upplysa.

2 Comments:

Blogger Jonas Rask Samuelsson said...

Go Peter, kul hoppas att du kommer in! Kör hårt så ses vi nere i Handen när väl utrymme för att ta ut semester börjar komma så där efter valet nån gång ; )

29 juni, 2006 02:15  
Blogger Magnus Andersson said...

Och så säger vi välkommen till bloggosfären!

Det ska bli kul att följa dina bloggbravader.

29 juni, 2006 20:38  

Skicka en kommentar

<< Home