torsdag, januari 15, 2015

Ett och ett halvt rätt ger jag Jonas Sjöstedt

På SvD:s Brännpunkt skriver Jonas Sjöstedt (V): "Det svenska närmandet till Nato präglas av stegvisa glidningar och smygande förändringar utan ordentlig debatt."

(V) har sina poänger. Så så, sätt nu inte kaffet i vrångstrupen. Ett och ett halvt rätt ger jag Jonas Sjöstedt (V) sen har han fel på många punkter bland annat kring Sverige och Nato. Det går att kritisera honom och (V) för mycket mer också men det kan göras i andra inlägg och trådar. Här vill jag lyfta fram saker jag tycker han har rätt i.

Ett rätt ger jag honom - för EU:s stridsgrupper. Dessa synes mig rimliga att ersätta med mycket annat. Risktagandet är lågt, den politiska utdelningen förmodar jag är stor, övningsutbytet förmodar jag också är stort, verkan däremot obefintlig eftersom stridsgrupperna aldrig används. Istället är det EU NAVFOR (Operation Atalanta) och annat som gör skillnad där ute.

Ett halvt rätt - för en folkomröstning. Nato-frågan skulle jag säga delar (S), (C) och (KD). Frågor där de flesta partier har en linje i ena eller andra riktningen hanteras enkelt med allmänna val. Viktiga frågor med flera kluvna partier kan lösas via folkomröstningar. En gedigen statlig utredning skulle ändå behövas. Jag är för svenskt medlemskap i Nato. Utredningar kommer vara på sin plats även om Sveriges riksdag fattade beslut imorgon att gå med. Så - först en utredning - sen när partierna gjort vad de kan för att bereda frågan vidare kan det lämpa sig att utlysa en folkomröstning.

Peter Olevik Dunder (FP)

Etiketter: ,