onsdag, juni 28, 2006

Läsa-skriva-räkna-garanti

Dag två, dags att slå på stort och basunera ut budskapet: Läsa-skriva-räkna-garanti.

Parollen är folkpartigemensam, jag står till fullo bakom den och använder den mer än gärna. Jag sammanskriver medvetet garantin till ett ord i syfte att få begreppet att fastna hos övriga partier. Ibland kallas det problemformuleringsprivilegiet, att vara den som bestämmer vad som är utgångspunkten för en fråga. Det är inte bara att diskutera med medborgarna i Haninge och förmedla vad Folkpartiet och jag vill; kan de andra partierna förmås anamma den här garantin så är mycket vunnet redan där.

Flest röster eller mest genomförd politik? Det kan låta konstigt att det skulle vara motsatsförhållanden, men så kan det bli när andra partier tar russin ur folkpartikakan och försöker sig på att koka ihop ett vinnande koncept. Folkpartiet får kanske inte lika många röster som vi annars hade fått, men den mycket viktiga liberala rättvisereformen att alla oavsett bakgrund får en kvalitativ kunskapsorienterad grundskola kan ändå genomföras, eller? Kanske kommer även icke-liberala partier genomföra en Läsa-skriva-räkna-garanti, jag tror dock att det är stor osäkerhet huruvida en röst på annat än Folkpartiet leder till detta och till en bättre skola, jag får väl dock betecknas som partisk. Partisk eller inte i prognostiserandet av politiskt handlande, mina åsikter står jag för nu före valet och jag ämnar driva dem även efter 17 september. Att lära sig läsa, skriva och räkna hör lågstadiet till, sen måste varje individ utvecklas och lära sig använda de här kunskaperna.

Nationellt Centrum för Matematikutbildning har rapporterat att elevernas kunskaper i matematik i årskurs åtta 2003 endast nått upp till de kunskaper eleverna i årskurs sju hade 1995. Dagens svenska skola är ett resultat av en icke-liberal politik; det vill jag och Folkpartiet ändra på!

Folkpartiet får inte 100 procent av rösterna, vi når uppenbarligen inte ut till samtliga väljare. Då är det bra om de andra partierna tar till sig av vår skolpolitik och gör den till sin. Det är för mig som liberal viktigt att alla går ut grundskolan med sådana kunskaper att de är rustade att fungera som medborgare och rustade för fortsatt skolgång i någon form, må den vara som lärling eller student. Väl fungerande medborgare är en grund för demokratin, väl utbildade medborgare är en grund för Sveriges framtida ekonomi.