fredag, juni 30, 2006

Rött hus med röda knutar



Byn Vik har inte haft vita knutar traditionellt, så nu när det målas om hemma på gården så blir det vitt kring fönstren, vindskivorna och broarna. Av någon outgrundlig anledning kallas en bro för förstukvist i större delen av landet. Mina föräldrar har lejt in för att få det stora huset sprutmålat, men de små reds ut inom familjen. Själv satt jag i traktorn här på förmiddagen och bistod lillasyster Maria, 24 år, i hennes målande. På tal om ålder så är det nog 14 eller 15 år sedan jag började köra traktor, kanske mer. Det sitter i alla fall i ryggmärgen märktes det, när jag hoppade upp i traktorn. Jag kommer ihåg att det var jättekul när jag fick börja skotta snö med traktorn, när vi sen gick över från vedeldning till att elda flis så slapp jag bära in ved och kunde köra flis med traktorn istället, helt klart en dröm för en lat tonåring.

I mitt hjärta har sommar hård konkurrens av vintern, därför har jag lagt till vinterbilder av traktorn och huset för att visa hur fint det kan vara även vintertid. Den i bekantskapskretsen som så önskar är alltid välkommen till hotell slink in i Vik, men för att träffa mig samtidigt så är det dags att lägga på ett kol för på måndag bär det av till Stockholm igen. Undrar just om jag kvalificerar som stereotypiskt svensk med mitt blonda hår, blåa ögon och uppväxt i ett rött hus på landet samt att jag älskar vintern här i landet. Sommar är dock inte fy skam den heller, igår var jag till och med i vattnet uppe i Orbaden. Tidigt på säsongen för att vara mig som är en riktig badkruka.

Resten av den hör fredagen kommer ägnas åt förberedelser inför årets maskerad samt att jag har lite sly som behöver röjas. Maskeradfixandet får dock gå först eftersom butiker stänger men det gör inte skogen, den öppnar dock för fler mygg ju senare jag väntar.