tisdag, november 29, 2011

Mötet med medborgare

De senaste tre veckorna har bjudit på flera möten med Haningebor om stadsutveckling, kring de platser de bor. För tre veckor sedan talade jag först i Handen för 30-talet besökare och därefter i Tungelsta inför 99 åhörare. Veckan efter var jag i Handen för nästan lika många som i Tungelsta och förra veckan var jag på Dalarö och möttes av över 80 åhörare.

Det är oerhört energigivande att få chans att tala och samtala om stadsbyggande med så många engagerade Haningebor. För även om 80-100 personer är mycket finns ändå utrymme för tvåvägskommunikation.

På några få timmar på tre veckor har jag mött cirka 300 medborgare vilket är mycket mot för vad det brukar kunna vara. Jag sitter förvisso sedan augusti 2010(!) de flesta torsdagar i caféet på Haninge kulturhus kl 16-18 för att vara tillgänglig och det sker mindre möten dagligen och stundligen men på kort tid få träffa så många hör till ovanligheterna.

Det har ett stort värde att kunna träffas personligen och att kunna samtala. För vi är nära varandra och jag som politiker i en, med Stockholmsmått mätt, mindre kommun är lätt tillgänglig för gemene man. Samtidigt blir uppmärksamheten och uppföljningen av att synas i tidningar eller teve en annan. T ex kommenterade kocken i personalrestaurangen att han sett samma kille på teve som han såg på Operans parkteaterföreställning. Vi möts igen: på jobbet, på Operan och i hans vardagsrum.

1 minut och 34 sekunder i SVT ABC i söndags och på ingen tid alls möts vi, stora mängder Haningebor med flera. Massmedia har verkligen en oerhörd styrka och det är ett fantastiskt komplement till fysiska möten och sociala media.

Etiketter: , , , ,