söndag, juli 31, 2011

Norge och Facebook

Jag var, i Grisslehamn, ute på seglingssemester i Stockholms skärgård när terrordåden i Norge skedde. Det första jag såg var Birgitta Ohlssons TT-citat på Facebook.

Oerhört obehagligt!
15:40 FLASH:Explosion i Oslo
En kraftig explosion i Oslo har skadat flera personer och förstört byggnader i regeringskvarteren (TT)
den 22 juli kl. 15:48 · · "

Sen började jag leta på norska vänners Facebooksidor. En efter en såg jag hur de kunde meddela omvärlden att de klarat sig.

mina tankar går till vänner i Norge. Tack Facebook som gör att jag kan följa deras uppdateringar och se att de är välbehållna.
den 22 juli kl. 18:58 · · "

Samtidigt längre norrut. Hälsingland hade bl a O-ringen och SM i fälttävlan vilket samlade många och tävlingsarrangörerna ordnade med kyrkor och tysta stunder. Själv följde jag såväl händelserna i Norge samt bearbetningen av känslorna därifrån via nätet. Sen har det varit ett samtalsämne på mångas läppar dagarna som följt.

Att gemensamt få bearbeta med en tyst minut eller genom samtal är båda bra. I följderna av tragedin finns samtidigt ljuset i den allmänna uppslutningen för Norge och att så mycket engagemang för ett öppet samhälle visas.

Det Birgitta Ohlsson saxat från TT kunde massmedia fylla på men det som slog mig var först om mina norska eller svenska vänner i Oslo klarat sig. Där slår sociala medier massmedia med hästlängder och jag är glad att så snabbt kunnat få ta del av så många enskildas besked.

Min uppfattning är att vi är många med personliga kopplingar över landsgränserna men också många som på ett mer allmänt plan känner med de drabbade. Det visar på starka band som Sveriges befolkning har till Norge och Norden, stark uppslutning bakom vårt demokratiska och öppna samhälle, och bortom de högtravande ord är det medmänsklighet.

Jag avrundar juli 2011 med:
Mitt deltagande i sorg och hopp om ljusare framtid.

Etiketter: , ,