söndag, april 27, 2014

Alma folkhögskola, here I come!

I torsdags gjorde jag mitt sista styrelsemöte efter sju år i min bostadsrättsförenings styrelse. Vi är en förening som till storleken påminner om ett mindre bostadsbolag med våra nu 636 lägenheter plus lokaler. Två vändor som ordförande gör att jag med gott samvete kan sägas ha gjort min "värnplikt" för föreningen. Nu får jag istället tid till andra utmaningar.

Samma kväll (i torsdags alltså) valdes jag in i styrelsen för SV:s folkhögskoleföreningen som är huvudman för Alma folkhögskola. Tidigare i år har jag efter fyra år i Folkpartiets länsförbundsstyrelse även där valt att inte ställa upp till omval, så två uppdrag bort och ett som läggs till. Det ger både tid till detta för mig nya engagemanget och mer tid med nära och kära. Politik och frivilligarbete är väldigt roligt och givande men det är familjeliv också. Här får jag chans att göra bägge vilket glädjer mig.

Folkhögskola är mig i stort nytt, utöver ett antal besök och viss verksamhet vid sådana. Folkbildningstanken däremot har med mig i bagaget till SV:s folkhögskoleförening genom tidigare års engagemang i SV Södertörns styrelse och som liberal politiker.

Styrning och indirekt ledning är ett hantverk i sig och där ligger min kärnkompetens. Till yrket är jag sjöofficer och till hantverket politiker efter fem och ett halvt år på heltid i kommunpolitiken. Och det skiljer att leda en verksamhet som styrelsen mot att göra det som chef. Min förhoppning är jag med mina erfarenheter ska kunna bidra till verksamheten. Samtidigt är jag ödmjuk inför uppgiften och ser att det finns mycket att sätta sig in i kring Alma och dess verksamheter.

Valberedningen minskade styrelsen i SV:s högskoleföreningen från nio till sju personer. Jag tror den typen av förändringar ofta är av godo. Det ställs högre krav på oss som ska arbeta i styrelsen men det ger också förutsättningar för styrelsen som grupp att snabbare komma framåt. Spännande blir det och jag ser stort fram emot första tillfället att träffa övriga i styrelsen och verksamhetsledningen.

Peter Olevik Dunder

Etiketter: