söndag, juli 02, 2006

Värmeböljan är här

Almedalsvecka för många, Skottlandsvecka för mig; på onsdag bär det av. Lördagens maskerad, den tionde i ordningen, förlöpte väl ut om än att deltagarantalet var färre än väntat. Idag söndag har dagen till större delen bestått i att fortsätta att umgås och att börja bada på allvar, sommaren är här! Nu på kvällen när det är svalt ute lämpar det sig äntligen för att se vad som hänt i världen, DN analyserade bland annat nuvarande statsminsterns tal. Nu värms det upp i politiken under en vecka, men sen ska det väl svalna av igen då värmen i luft och vatten ökar? Att vi i Sverige har en retoriskt skicklig statsminister som för en vansinnig politik, det gör mig kallsvettig samtidigt som jag blev lite uppgiven när jag härom dagen läste Erik Hultgrens bloggpost Femminutersdemokratin om varför medborgare röstar på det parti de gör.

Här är min kommentar till Eriks krönika i skånska dagbladet: Toppen att du tar upp debatten Erik! Dock tycker jag varken att det är bra med det systemfel du beskriver i Sverige eller det system du beskriver i Schweiz. Jag är liberal och en viktig rättvisefråga för mig är att alla ska ges en så god grundutbildning att de kan fungera i samhället som medborgare. Det är ju skillnad mellan att vara medborgare och att ha permanent upphållstillstånd. Rösträtten kan i sanning bara vara en rättighet om individen har kunskap att utnyttja den, annars anser jag att det är en röstskyldighet som påtvingas individen av vår svenska samhällsnorm att alla SKA rösta. Har varje individ tillräcklig kunskap krävs bara vilja att utnyttja sin rättighet.
juni 29, 2006 10:52 PM