onsdag, augusti 30, 2006

Tyck till, välj, var fri

Hör av dig om det är något! Det uppmanar jag många av de väljare jag möter. Tyck till mellan valen, tyck till nu eller sen.

Steget från att välja på valdagen och till att lägga medborgarförslag eller gå med i ett parti är långt enligt mig; mellan valen vill jag även ha en dialog med de som annars brukar nöja sig med att rösta. Jag anser att både politiker och väljare är betjänta av att ha politiker som lyssnar till många och inte bara många lyssnar till. Det är inte likhetstecken mellan att lyssna och att vända kappan efter vinden. Jag har mina värderingar samt att jag skapar egna idéer utifrån intryck jag tar av vad andra människor säger, skriver och gör.

Det handlar inte bara om att jag ska vara lyhörd, det handlar även om att väljare ska uppleva det som lätt att ta kontakt med sin politiker! Det här tror jag är ett sätt att förädla vår demokrati.

Slutligen vill jag tipsa den historieintresserade om Henrik Berggren i DN idag.