lördag, juli 19, 2008

Världshandeln går via havet

Transportsektorn är stor, sysselsätter många och är en kugge i det välstånd vi har och som skapas. I denna sektor finns sjöfarten som tar de stora volymerna och samtidigt har få anställda, små utsläpp per tonkilometer och dessutom för alla de som ser sig om efter en spännande karriär - sjöfarten är en framtidsbransch!

Nu skrivs i SvD om sjöfarten som miljöbov "Sjöfarten dolt miljöhot" "Hårdare regler ska stoppa fusket". Tänk om rubriksättare ägnade sig åt att spegla innehållet i artiklar, vilken revolutionernade tanke.

Den internationella sjöfarten är en av de största källorna till svavel- och
kväveoxidutsläpp i Sverige. Men en överenskommelse i den internationella
sjöfartsorganisationen IMO i våras kan bli vändpunkten. Enligt den ska
utsläppsgränserna sänkas kraftigt i hela världen.

Många av IMO:s medlemsländer har motsatt sig ökat regelverk kring miljöfrågor på grund av kostnaderna. Det har gjort att arbetet länge gått trögt och att organisationen anklagats för att vara tandlös.

På ett IMO-möte i London i oktober är målet att fatta beslut om minimikrav
för bränsleeffektivitet och maximum för var klimatutsläpp ska ligga.

Sjöfartens andel av de totala koldioxidutsläppen i världen är cirka 4 procent. Vår andel ska reduceras, men ska samtidigt ses i perspektivet att 90 procent av världshandeln transporteras med fartyg, säger Carl Carlsson. [miljöansvarig
på Sveriges redareförening
.]

– Sedan driver vi tillsammans med flera europeiska länder att sjöfarten ska
behandlas som annan verksamhet med möjlighet att köpa exempelvis koldioxidkvoter på den vanliga marknaden. (SvD 19 juli.)

Lejonparten av världshandeln och en bråkdel av CO2-utsläppen... Jag tycker att sjöfarten ska hyllas, särskild den svenska sjöfartsnäringen som kommit långt inom miljöteknikområdet. Betänk dock att omsättningstiden på ett nytt fartyg är minst 25-30 år och att den teknik som idag kan installeras kommer att påverka vår miljö lång tid framöver. Därför är det extra viktigt att näringen får uppmuntran för de strävanden och det arbete som görs; här görs stora, dyra och långsiktiga investeringar.

På tal om aktuella ämnen så skriv Fredrik Bertilsson ett bra inlägg i FRA-debatten igår.

Etiketter: , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag kan bara hålla med.
Att inte mer går med sjöfart är egentligen litet underligt. Förr i värden fanns stora stocksläp om fraktade kanske 1000 långtradarlaster var längs kusterna. Sedan tog det japananska Just-In-Time tänkandet över och allt lades om till landsvägar! Idioti enligt min mening då. Jag tycker fortfarande att det var idioti, nu kanske jag får rätt?
Fartygstransport är energieffektivt, vad än SvD's idioter kan få för sig. Jag förutspår en stor stegring av fartygstransporter!

Jag

19 juli, 2008 22:20  

Skicka en kommentar

<< Home