lördag, juli 12, 2008

Bock i kanten för Almedalen 2008

Nu väntar nya spännande områden att sätta tänderna i bl.a. regionfrågan och FRA-lagsfrågan.

Beslöt mig i går för att hoppa över vänsterns dag i Almedalen och tog färjan hem i morse istället, väl hemma läser jag till min stora glädje att Magnus Andersson och Per Ankersjö m.fl. tar tag i och startar sökandet efter en konstruktiv lösning i FRA-frågan.

Gårdagen bjöd för övrigt på några riktiga höjdpunkter och främst av dem alla var moderaternas (det var ju ändå deras dag igår) ekonomisk-politiska seminarium. Anders Borg var fenomenal och gav tillsammans med Cecilia Hermansson - Swedbank, Stefan Lundgren - SNS och Ann-Sofie Kolm - Finanspolitiska rådet en överblick över det ekonomiska läget och vad som kan, bör (eller ska) göras i budgetproppen och på lite längre sikt. I publiken satt tungviktare som Urban Bäckström och det gjorde att frågorna till Borg och panelen höll en hög nivå. Det är tryggt och bra att vi har Anders Borg som finansminister. Nästan så bra att ett "Halleluja!" skulle kunna vara på sin plats. Men jag låter bli att utbrista i religiösa metaforer för det här var inget väckelsemöte utan ett i allra högsta grad jordnära och konkret seminarium.

Fullt lika imponerad blev jag inte av Per Schlingmanns flört med de gotlänningar som kommit till Almedalen för att lyssna på Fredrik Reinfeldt. Att moderaterna är emot regioner är ett problem. Det blir inte bättre av att de ägnar sig åt att vara populistiska och mena att de räddar Gotland från att bli en del av fastlandet. Retoriken är på nivån "Inte ska man väl lägga ner Halland".

Jag yppade mina åsikter för de Liberala studenter som jag stod tillsammans i Almedalen och det irriterade tydligen HG Wessberg så mycket att han kände sig tvungen att vända sig om ryta i. Nu ska man kanske inte öppna mun som jag gjorde två meter från Anders Borgs SÄPO-vakter men det gick om än inte obemärkt så åtminstone ostoppat förbi.

Etiketter: , , ,