tisdag, december 06, 2011

Lucka 5 & 6 i ett svep


Vore detta en chokladkalender skulle det idag blivit bitar halvdan mjölkchoklad. Förhoppningen är helt att hålla nivån högre än så och att ge något litet mer i behållning för läsaren. 

Lucka 5 inleddes som en måndag vilken som helst. Måndags- och onsdagsförmiddag är alltid blockbokade för den kommunala majoritetskoalitionens interna överläggningar. 

Regelbundna och tätt återkommande möten mellan människor är en god grund för att skapa team och ett gott samarbete. Det finns stöd för detta i hur försvaret utbildar, där jag har min yrkesbakgrund men arbetsformerna här i Haningepolitiken är som så mycket annat ett arv Folkpartiet tagit med sig från tidigare mandatperioder av styre i Haninge.

Måndag lunch i stan (Sthlm) för möte med en av mina mentorer. Kring detta finns främst två saker att säga: 
1) Luncher, middagar, kaffe och barer hör till jobbet men betalas nästan uteslutande ur egen ficka.
2) Ständig utveckling, bl a personlig sådan via mentorprogram, är oerhört viktig i strävan att prestera till det yttersta.

Denna, ena av mina mentorer, är en kunnig politiker från ett annat politiskt parti. Ingångsvärdet jag lämnade till SKL, (Sveriges kommuner och landsting) som håller i det här mentorprogrammet, var att det för mig är viktigt att det var en politiker från ett annat politiskt parti.

Folkpartist är jag redan så det behöver jag inte SKL:s hjälp för. Däremot är utmaningarna i politiken många gånger inte partiknutna vilket accentueras bra genom att redan från början sätta ramarna såhär.

Sen visade det sig att jag blev den ende folkpartisten i programmet, övriga från Kommun- och Landstingssverige var i vanlig ordning S, M och C. Dessa tre, i Kommunsverige stora, partier är kanske duktigare än övriga på att nyttja SKL eller så är det bara att övriga i likhet med Folkpartiet i Stockholms län har gedigna mentorer internt.

Programmet har nu pågått i snart ett år och de fåtalet timmar som läggs på detta adeptskap ger mångfaldigt tillbaka. Nu arbetar ungdomsrådet i Haninge för att vi ledande politiker ska gå som adepter till ungdomsmentorer och jag har anmält mitt intresse till dem. Förhoppningen är naturligtvis att även den typen av erfarenhetsutbyten ger utveckling och extra bränsle.

Måndag eftermiddag och kväll såg sedan ut som måndagar brukar. Blandade avstämningsmöten med tjänstemän under eftermiddagen, igår om Haninges romska minoritet och grundskyddet för dessa samt Tungelstaberedningen. Kvällen sedan möten med andra politiker följt av att beta av vardagens sysslor. Vissa måndagar kommunfullmäktige, denna måndag folkpartigruppen. Men dessförinnan var jag även inbjuden som talare (om stadsutveckling) till centerpartigruppen - ett lite annorlunda och mycket trevlig uppdrag.

Kvällen tar sedan inte slut efter ett program som ovan. Eftersom en fullspäckad dag inte ger mycket utrymme, annat än på lediga stunder för, mail eller att förbereda frågor/ärenden så blir den sena kvällens göromål.


Lucka 6: Till vänster här är en uppradning av tidningssidor från veckans nummer av Lokaltidningen Mitt i Haninge. Varje tisdag kommer Mitt i i tryck i hemmen och på nätet och här sker mycket av den lokala debatten och nyhetsrapporteringen i Haninge.

Landsortstidningar som utkommer flera gånger per vecka ger otroligt mycket till ex Ljusnan i södra Hälsingland eller NynäsPosten i Nynäshamn och på Muskö. I de flesta kranskommuner har vi lokal nyhetsrapportering endast på veckobasis och då blir det för en kommunpolitiker den nyhetsmässiga höjdpunkten, näst intill, när tidningen kommer.

Detta nummer hade en osedvanligt god utdelning för både Folkpartiet Haninges vice gruppledare Martin Lundqvist och undertecknad. Det borde gå att klicka på bilderna för att läsa texterna. De ligger även på Mitt i Haninges hemsida en vecka.


6:e december är även Finlands självständighetsdag och Haninge som är finskt förvaltningsområde passade på att både flagga och med stråkar och finskinspirerade snittar vid ledningsinformationen för chefer i kommunen uppmärksamma denna högtid.