söndag, november 26, 2006

Kulturell vecka

Veckan som gått har innehållit starka kulturinslag för min del. Både Mamma Mia på Cirkus och Scrooge - en julsaga på RoJ-teatern här i Handen. Dessutom ska tilläggas att jag upplevde lite "sportkultur" på en sportbar på Söder i torsdags. En julsaga såg jag även för några år sedan när ett teatersällskap satte upp den i Kilafors söder om Bollnäs; jag tycker pjäsen är härlig och RoJ-teaterns uppsättning rekommenderar jag varmt.

På folkpartifronten den här veckan så har jag varit med och lyssnat på kommundirektören när hon talade om rollerna politiker - tjänstemän. Samt att jag deltog i vår lokala valutvärdering. Det vanliga KPG-mötet fick dock stå tillbaka för Mamma Mia, som jag såg tillsammans med min alldeles egna mamma mia. Madeleine Sjöstrands (kommundirektör i Haninge) erfarenheter om arbetet och arbetsfördelningen mellan förtroendevalda och tjänstemän fann jag inspirerande och förmodligen kommer det vara nyttigt i kommande förtroendeuppdrag.

Bland de mer obskyra sakerna den här veckan så måste jag sprida att Post- och Inrikes Tidningar ska sluta som papperstidning, åtminstone står det så på tidningens förstasida såg jag när jag var in på biblioteket och läste. Nyheten, om man kan kalla den så, finner jag positiv. Det mesta i tidningen lämpar sig bättre på internet där det är sökbart; så den lilla detaljen att det redaktionella materialet i världens äldsta tidning nu endast kommer finnas tillgängligt på internet tycker jag är överkomligt. Historieintresse är ju inte samma sak som konservatism.

Till sist ska även nämnas att en god vän boende i Gävle letat sig ner under helgen, vilket föranledde fler sena nätter. Kort kan veckan sammanfattas som arbete, fritid och avsaknad av sömn.