fredag, februari 01, 2008

PBL - Stort till smått

Plan- och bygglagen, PBL.

Stort - Översiktsplan till detaljplan.
Träffade planenheten i Haninge kommun idag, människorna bakom de planer jag läst. Fram till idag förstod jag inte hur mycket tid som läggs på att skapa en plan; det var dagens stora insikt. Att mycket av tiden i samhällsplanering är samråd är enkelt att greppa och det tror jag de flesta förstår. Överklaganden, utredningar och prövningar, men tiden innan dess, arbetstiden hos arkitekterna den pusselbiten föll på plats först idag för mig.

För politikens del krävs en vision, nationellt att förenkla PBL, lokalt att utveckla samhället för framtiden. Den utvecklingen kräver planering för att samhället långsiktigt ska gagnas, det fotarbetet sker hos planenheten.

Rent konkret gav mig dagen även kunskaper om pågående planarbeten i kommunen. En del visste jag sedan tidigare, annat var nytt men sammanhanget jag förvärvade dessa kunskaper i gav ett mervärde.

Smått - Friggebodar större från 1/1.
För er som inte läser texter från Boverket går det lika bra med DN: "Från årsskiftet gäller nya regler för svenska folkets älskade friggebod. Nu får du bygga en bod på 15 kvadratmeter i stället för tio."

Kanske ska timra upp någon liten stuga till sommaren...

Etiketter: , ,