Djur som pedagogiskt verktyg
Läste DN till frukosten om det geniala greppet några Haningelärare tagit: Djurhållning i form utav ett (ickekommersiellt) hunddagis med syfte att utveckla elever från gymnasiesär och asbergerverksamheten på Fredrika Bremergymnasierna.
Mitt i artikeln nämns att elever från individuella programmet involverats i byggandet av boxar för hundarna. Jag kan inte låta bli att minnas de elever från individuella programmet som härom året fick/tog chansen att läsa in industriprogrammet och grundskolan samtidigt. En spännande och lyckad åtgärd som ledde till högbetalda jobb (industrijobb) direkt efter gymnasiet. Nästan så att det är svårt att ta dialogen med eventuellt blivande naturvetarelever: "Med 5 års studier efter gymnaiset så kan ni komma ut och få nästan lika hög ingångslön som polarna i industrin fick."
Det är spännande att se arbetet som sker i Haninges skolor, vi ligger verkligen i framkant. Tänk om riks kunde hoppa på tåget så de slapp vara så efter i retoriken mot för det vi gör i praktiken, i Haninge har vi funnit en politisk enighet kring de stora frågorna i skolan och kan därmed gå längre än på riksplanet där (svmp) motarbetar (fp).
Etiketter: utbildning
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home