fredag, januari 30, 2009

Svensk skola behöver bli bättre

Folkpartiet med Jan Björklund i spetsen har tydligt drivit på för att förändra svensk skola i positiv riktning. Debatten borde handla om hur vi ska göra svensk skola bättre men våra motståndare har valt, kanske i brist på egna idéer, att ifrågasätta verkligheten.

Nu presenterar Skolverket svart på vitt att Jan Björklund har rätt, kan vi nu gå vidare och hålla en konstruktiv debatt i Sverige? Jag hoppas det, eller jag hoppas i alla fall att det blir konstruktivare än det varit.

"Sveriges position har med något undantag försämrats jämfört med de andra länderna i undersökningarna. Orsaken är inte enbart att de andra länderna har en positiv utveckling utan också att Sveriges faktiska resultat i undersökningarna har försämrats. Både de mest svagpresterande och de allra högst presterande eleverna har en negativ kunskapsutveckling. Försämringen av resultaten är störst i matematik och naturvetenskap. " (Skolverket)

Etiketter: , ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kreativ tolkning av rapporten. Att säga att det finns problem i den svenska skolan är alltså samma sak som att säga att Björklund har rätt? Verklighetsfrånvänt är snarare ordet jag har hört när jag pratat med lärare (som känner till den faktiska situationen i klassrummen) och lärarstudenter (som studerar den senaste forskningen inom pedagogik) som ger sin syn på Björklund och hans idealskola. All heder åt Björklund och fp dock för att skolfrågan blivit så stor som den blivit senaste året, på tapeten där den hör hemma.

31 januari, 2009 12:35  

Skicka en kommentar

<< Home