onsdag, mars 04, 2009

Gåvor den gångna veckan - avskaffat kårobligatorium samt Zarembas nya artikelserie

Idag, på dagen en vecka efter min födelsedag väljer jag att åter uppmärksamma den present som regeringen presenterade 25 februari nämligen att kårobligatoriet kommer att avskaffas. Det här är en present som vi alla får del av, jmfr statskyrkans avskaffande.

De gånger jag läst vid civil högskola har det varit olika om jag varit kårmedlem eller inte, vilket kan tyckas mycket udda, men har sin förklaring i att jag var militär/gick uppdragsutbildning. Jmfr moderaten Göran Petterssons förklaring.

En annan mycket fin present som kommit i dagarna är Maciej Zarembas artikelserie om Sveriges sätt att integrera invandrare. Artikel nr 2 "Mät din snorre" kom igår. Det är läsning som jag varmt kan rekommendera, även om artikel nr 1 "Svensk? Var god dröj!" var bättre. Presenten i Zarembas artiklar är inte att Sverige varit bra på att nyttiggöra sig invandringen utan snarast att denne store journalist nu åter lyfter in en viktig fråga i samhällsdebatten. Om detta hoppas jag valet2010 kan handla avseende invandringen till Sverige. (Notera flörtandet med vänstern i artikeln, det skiljer sig från tidigare artiklar där LO fått pisk för sin främlingsfientlighet.)

Etiketter: ,