söndag, december 13, 2009

Är nordisk debatt på allvar på väg upp på dagordningen igen?

DN-debattredaktionen synes mig väldigt positiva till att vara med och skapa en nordisk debatt. Det vore i allra högsta grad av godo!


På kort tid har två artiklar av Gunnar Wetterberg, på samma ämne, gått i tryck på DN debatt. 27/10 och idag 13/12. (Länk till min kommentar 27/10 samt Per Westbergs kommentarer till 27/10 respektive 13/12.)

DN 27/10 kommenteras i Pohjola-Nordens tidning av Larserik Häggman som menar att om man tar bort de längst gående förslagen så har man ett
riktigt bra samarbetsprogram. Jag tror dock att det är en nödvändighet att våga spänna bågen lite hårdare och t ex stärka ministerrådets budget på bekostnad av några nationella verk.


Förslag som genom att vara långtgående visar hur mycket vi har nära som skulle kunna göras tillsammans tror jag är den mest framkomliga vägen. Wetterberg passar också på att vara högst konkret i dagens artikel, bl a ang ambassadsamarbete. Fem ambassader på platser vi borde vara men var för sig inte finner medel nog att göra det.


Åtminstone ambassadsamarbetet tycker jag Carl Bildt bör driva på för, eller kanske rättare sagt hans danske kollega Per Stig Møller som efter årsskiftet har ordförandeskapet. (Förtydligande: Nu är det Island är ordf i NMR, så att ingen blandar samman det med ordförandeskapet i EU = Sverige.)

Etiketter: , , , ,

2 Comments:

Blogger Per Westberg said...

Problemet är kanske att Wetterberg envisas med att tala om en union när det i själva verket är en region som skulle kunna vara intressant.

13 december, 2009 20:23  
Blogger Peter Olevik Dunder said...

Wetterbergs tal om union eller förbundsstat tror jag inte är ett problem.

Skulle alla vi andra framhärda att union är den enda vägen så skulle vi hamna i en återvändsgränd, men det tror jag det är få som gör.

De allra flesta vill se mer av samarbete och utan nordisk debatt så förblir vi där vi är, likt arbetet med gränshinder, både närmande varandra och fjärmande från varandra. Det krävs nog nästan några som Wetterberg för att vi ska komma framåt i samhällsdebatt och politisk handling.

15 december, 2009 11:37  

Skicka en kommentar

<< Home