måndag, oktober 12, 2009

Demokratin för en tynande tillvaro i Ryssland

I valen 2006 hade FP Haninge besök från Jabloko S:t Petersburg. Då tilläts de fortfarande och de styrde till och med en stadsdel, i S:t Petersburg, med invånarantal motsvarande Haninge kommun. Förra året skickade FP brev till Jabloko då en av ledarna för partiet fängslats för att ha "gått mot röd gubbe" eller någon liknande påhittad orsak. Ryska domstolar förbjöd, på liknande grunder, partiet att delta i val där de "riskerade" att få väljarstöd. På deras hemsida nu kan man läsa om valfusket som förekommit, klart ledsam läsning. Demokratin för en tynande tillvaro i Ryssland.

Förra året var jag två vändor i Ryssland, först Kolahalvön i februari och sedan Karelen och S:t Petersburg i augusti. Blogginlägg: 26/8-08, 17/8-08, 10/8-08. Vid bägge besöken fick jag en något ökad förståelse för Ryssland, ryskt tänkande och rysk politik.

Putin och Putinpartiet Förenade Ryssland står för makten och stabiliteten, varför rösta på något annat? Varför rösta alls? Den uppfattningen jag fått är att Rysslands soffliggare bl a är intellektuell medelklass. Desillusionerade och eller ointresserade? Jag skulle förmoda det förra framför det senare.

Jag hoppas att vi får se den ryska skutan vända för den kurs som nu styrs leder djupare in i mörker.

Oppositionen utslagen i ryska lokalval, SR
Oppositionen utraderad i Ryssland, DN
Jabloko, partihemsida

Etiketter: , ,