onsdag, mars 03, 2010

Tillåt mig småle

Humor i svensk politik. Kanske det väcker intresse. Jag tror dock att publiken i mångt och mycket ändå kommer att utgöras av ankdammen. Det vill säga den lilla krets som redan går på det mesta politikrelaterat.

Konceptet presenteras i alla fall i Svenska Dagbladet idag av stå-uppare som tänker göra svensk politisk Stå upp under namnet Lobby. Toppen! Go 4 it, säger jag.

I jämförelse med vad jag sett av finsk politik så är svenska politiker mindre allvarliga. Men ett antal komiker kan säkert gå längre. Deras svansföring verkar vara hög, så kanske blir det inte att göra narr av kändisar utan att faktiskt lyfta fram humorna i vissa ställningstagande mm.

"–Lobbyn är inte främst satir. Det handlar inte om att göra politiken roligare utan om att göra humorn mer politisk, konstaterar Erik Löfmarck."
Jag ska se om jag inte kan boka in en sån här kväll längre fram. Kanske i samband med en ost- och vinprovarkväll ;)

"I kvällens omgång kan publiken räkna med att få höra skämt om Sven Otto Littorin, Arbetsförmedlingen och jobbcoacher. Något torra ämnesval kan tyckas, men Agneta Wallin påpekar att det tråkiga och fyrkantiga är det som inspirerar henne allra mest.

–Det är mycket mer spännande att skämta om tråkiga saker, det blir mer dynamiskt, en annan laddning. Varför ska man göra sig rolig över något som redan är roligt?"

Etiketter: , , , ,