torsdag, november 18, 2010

Turbulens i massmedia

Som gruppledare får man ibland ta en del offentliga konflikter. Men jag får erkänna att det jag varit med om de senaste dagarna överträffar det mesta.

Det hela bottnar i anklagelser från en medlem om att jag skulle ha uttryckt mig främlingsfientligt om en annan medlem.

Låt mig vara mycket tydlig: Jag har aldrig talat om den medlemmen på ett främlingsfientligt sätt. Sådant speglar varken mina värderingar eller min person. Jag tar tydligt avstånd från främlingsfientlighet och mina vänner känner mig som en tolerant person.

Jag har mina fel och brister och jag har temperament men att jag skulle vara rasist eller främlingsfientlig är befängt. Därför känns det också bra att Folkpartiets länsförbund uttalat till
media att de inte ser någon orsak till att tro på anklagelserna om främlingsfientlighet.

Nominering till kommunala uppdrag beslutas av partiets medlemmar vid medlemsmöte. Även tillsättning av såväl ordförande som gruppledare görs av partiföreningens medlemmar.

Det finns en hel del felaktigheter i den allmänna bilden av processen inom partiföreningen. En viktig sak är att den kvinnliga medlem som varit i fokus i media faktiskt inte kandiderade på nomineringsmötet till posten som 1.vice ordförande i socialnämnden. I stället nominerade hon själv en annan person, föreningens ordförande. Protokollsutdrag från mötet har
varit tillgängligt på Folkpartiets hemsida sedan i söndags . Där framgår även att föreningens ordföranden efter omröstning inte hade stöd för sin kandidatur till posten som 1.vice i socialnämnden.

I politik finns konflikter och vid nomineringar till plats på valsedel eller uppdrag kan det bli konkurrens. Avgörandena fälls av partiets medlemmar och om jag ska lyfta fram något positivt som kan komma ur allt detta negativa så är det väl att fler medlemmar förmodligen kommer till partiets möten den närmsta tiden. Visst finns det saker vi behöver fundera på i partiarbetet. Men jag har gott hopp om att turbulensen så småningom ska kunna lägga sig så att vi tillsammans kan rikta energin i mer konstruktiv riktning.

Etiketter: , ,

6 Comments:

Anonymous Tommie Gran said...

Jag känner förvisso inte dig såpass bra att jag tvärsäkert kan bedöma saken, men jag har svårt att se någon grund i dessa anklagelser.
Dina åsikter kring invandring och invandrare förkastar främlingsfientliga värderingar, helt enkelt.

Jag hoppas att det värsta är över och att allting utvecklar sig till det bästa.

18 november, 2010 22:00  
Anonymous Anonym said...

Jag och många andra vet att de du skriver, stämmer överens med den person du är. Det hade varit bra om du fann dessa ord när den påstridige reporten från ABC ställde sina frågor till dig.
Fortsätt att göra ett bra jobb i din Kommun.

Mvh, Anders O

18 november, 2010 22:13  
Anonymous Anonym said...

Från oss ungdomar med invandrar bakgrund som du har hjälpt och jobbat med i olika sammmanhang har vi svårt att förstå vem och varför man skulle komma med sådana heelt dumma och felaktiga anklagelser... Peter... En av de få polikter i haninge som faktiskt tar sin tid och kommer ut till orten och verkligen är där vi är för att visa att vi alla har samma värde!! Hur många politiker har vi sett på en fotbollsturnering eller en fika bland oss invandrare?!!

Istället för att hata och sprida massa falska rykten bör man ta lärdom av honom!!

18 november, 2010 22:59  
Anonymous Anonym said...

Det där är "skitsnack". Det luktar som en anklagelse för att underbygga förtroendet för Peter. Speciellt eftersom det tas upp i media. Känns inte speciellt begåvat dock att underminera partiet på detta sätt. Alltså var det ett riktigt beslut att inte ge personen posten.

/Lyset är tänt men det är ingen hemma.

18 november, 2010 23:49  
Anonymous Anonym said...

Fyfan du borde skämmas. Jag är mörkhyad och stöter på sånna som dig varje vecka. Det är sorgligt att ni inte fattar att det är rasism att uttala sig så där. Mikael Trolin bekräftar nu att de orden du anklagats för verkligen stämmer. Om de stämmer, låt oss hålla det öppet, då bör du rannsaka dig själv och åtminstone erkänna det. Skäms för att du får en människa att känna att den inte hör hemma i det här samhället för att den inte uppför sig som dig!

09 december, 2010 18:20  
Anonymous Anonym said...

Det är ett väldigt säkert sätt att samla martyr-poäng i dagens politik. Ingen vågar ifrågasätta vissa heta potatisar.

Synd att du hamnat i kläm Dunder, vi som lärt känna dig genom åren kan inte annat än förundras.

//Pelle

09 december, 2010 18:37  

Skicka en kommentar

<< Home