onsdag, september 20, 2006

1 miljon underskrifter, äntligen

Kampanjen oneseat som Cecilia Malmström drivit har lyckats i sin första del; att samla en miljon underskrifter. Nu hoppas jag, som skrev under i våras, att kampanjen lyckas. Det är viktigt för mig att skattepengar inte slösas bort vilket sker i och med flyttandet mellan Bryssel och Strasbourg.

Jag kommer ihåg en vänstertjej som jag snackade med på Popaganda-festival, hon delade min uppfattning om flyttandet men hon vägrade skriva på något som en folkpartist stod bakom eller tagit initiativ till. Denna kategoriska vägran vill jag inte visa vänsterpartister, särskilt inte efter valresultatet i Haninge som visar att med den lokala måttstocken så blir vänstern närapå rumsrena.

Jag hade kunnat skriva rumsrena om det inte vore för att vänsterpartiets företrädare i debatten på kulturhuset i Handen i lördags valde att citera Marx. Karl Marx var kommunist och skrev bland annat det kommunistiska manifestet; ideologin har sedan ledat till grund för socialdemokratin och vänstern men båda partierna har tagit avstånd från revolutionen i olika utsträckning och olika sent i tiden. Kommunism är förtryck varför kommunisterna inte är rumsrena.

Hörde en moderat Gävle-politiker på radio igår som fritt översatt sa att hon inte skulle stänga dörren till varken sd eller v. Kanske går det att resonera på så vis att även om Alliansens väljare tar avstånd från sd/v-politik så är realpolitiken viktigare; fp fick utstå en del för det samarbete med s som varit här i Haninge under de senaste tre mandatperioderna. Var ska gränsen dras mellan realpolitiskt handlande mellan demokratiskt valda företrädare och ideologiska ställningstagande mot valda företrädare för odemokratiska partier?