tisdag, april 10, 2007

Aningen annorlunda morgon vid SU

Noterade när jag kom i morse att två polisbussar stod parkerade utanför Södra huset. Strax före lunch stod en av bussarna kvar och jag såg avspärrningsbanden framför ingång DEF. Samtidigt pågick en filminspelning mellan ingång A och Allhuset så jag och de jag pluggar tillsammans med förutsatte att polisbussen och avspärrningarna hade med inspelningen att göra.

- Vi kan ju inte gå förbi avspärrningarna även om de bara är uppsatta för inspelningens skull, en polisavspärrning är fortfarande en polisavspärrnign resonerade vi.

En av killarna kom direkt från New York i morse så vi diskuterade staden, USA och Sverige. Bl.a. berörde vi att poliser syns oftare i NY än i Sverige;
- Poliser syns nog oftare på de flesta håll i världen än vad de gör i Sverige, generaliserade vi.

Väl hemma i Handen kan jag via SU:s hemsida läsa mig till att någon sprängt bankautomaten utanför biblioteket och att polisens bedömning att de inte kunde garantera säkerheten var anledningen till avspärrningarna.

Det är slående hur blåögd man kan vara; den första tanken var inte att ett brott begåtts utan att polisbuss och polisavspärrning hörde till inspelningen... Några poliser syntes dock inte till, svensk vana trogen. Frågan är om jag som medborgare ska vara glad eller upprörd över att polisen i Sverige syns så lite som de gör?