onsdag, mars 28, 2007

Förbundsordförandeval i CUF

Jag följer vad ungdomsförbunden i Alliansen gör mycket därför att de vågar ta ut svängarna och väcka frågor som moderpartierna ibland ryggat för. Dick Erixon skrev 14 januari i år om ungdomsförbundens roll. Erixon talar om ideologi, framtid och det farliga med den svenska konsensuskulturen.

CUF:s valberedning har lagt ut förslaget till ny förbundsstyrelse på hemsidan, även DN/TT rapporterar. Jonas Rask Samuelsson i valberedningen har reserverat sig på en punkt; förslaget om ny förbundsordförande. Nedan saxat från Jonas blogg:
"Under vårat arbete har det framgått tydligare och tydligare för mig vilken person jag skulle vilja se som ordförande. Både Magnus och Marie är vassa, tuffa, vågar utmana och ta debatter samtidigt som de båda ligger ideologiskt rätt för CUF.

Det stöd som jag känt att Magnus har i CUF gjorde det viktigt för mig att reservera mig och jag hoppas nu att Magnus fortfarande står till förfogande då han är den som har störst stöd ute i distrikten.

Valet av Magnus kom av att jag kände att han har en större vana av att leda politiska organisationer och att leda styrelsearbete."
Läs resten på Jonas Rask Samuelssons blogg.

Fredrick Federleys kommentar är diplomatiskt positiv:
"Jag tror det är för tidigt än att sia i vem som slutgiltigt får stämmans stöd och jag tycker det är lysande att vi har flera bra och kompetenta personer som vill ta över ledarskapet."
Några av personerna i debatten.
Magnus Anderssons blogg
Marie Wickbergs blogg
Johan Petterssons blogg

Etiketter: ,