Ambulanshelikoptrar
När försvarets helikoptrar tagits bort från flera platser i Sverige så fylls några av de nischer dessa helikoptar hade. Smala men ack så viktiga nischer som Search and Rescue och ambulansflyg sköt nu av Norrlandsflyg AB.
Försvaret kunde leverera helikoptertjänster till samhället samtidigt som det gav övning till besättningarna. Nu köps tjänsterna istället från det specialiserade företaget Norrlandsflyg. Bägge system har fördelar. Samhällsekonomiskt är det förmodligen bättre att ha en privat aktör som utförare istället för att förlita sig på lösningar som försvaret vilken riskerar att bli en statlig budgetregulator och dessutom utsätts för många viljor.
På Norrlandsflygs hemsida står "Vi opererar uteslutande med Sikorsky S-76, totalt 9 st, som av många anses vara den finaste helikoptern i sin klass. Genom att operera med just denna modell kan vi erbjuda en mycket god plattform för våra kunder. Den är tyst, rymlig, och har en låg vibrationsnivå, vilket bl.a. möjliggör intensivvård under flygning. Tillsammans med piloternas höga kompetens och helikopterns lämplighet kan vi operera i så gott som alla väder oavsett verksamhetskategori." Inte illa!
Norrlandsflyg har nio (9) helikoptrar och köper under 2008 in ytterligare två (2) "två nya helikoptrar på sjöräddningsbaserna i Visby och Sundsvall ". Enligt TT, återgivet av DN, beställer de dessutom åtta (8) nya helikoptrar. Min förmodan är att det syftar till att ersätta viss del av nuvarande helikopterpark, eller är efterfrågeökningen i Sverige så stor? Förvisso skulle ett glapp kunna uppstå om försvarets alla helikoptrar sätts in utomlands, men ett sådant scenario synes mig osannolikt. Är fler landsting intresserade av helikoptertjänster eller är det privata aktörer som upphandlar tjänster i sådan omfattning? Det ska bli spännande att se utgången.
Etiketter: samhällsekonomi, säkerhetspolitik, transportsektorn, utbildning
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home