tisdag, februari 12, 2008

Skolpolitiker

Från och med gårdagens kommunfullmäktige är jag befriad från mitt uppdrag som ersättare i barn- och utbildningsnämnden, och tillika mitt uppdrag som ordförande i förskoleutskottet i nyss sagda nämnd.

Jag är politisk sekreterare på heltid och nu utan att behöva byta hatt en gång i veckan och vara kommunal fritidspolitiker. För den utomstående kan det här tyckas något märkligt, jag är ju fortfarande i en del av politiken i Haninge. Men formsaker eller punkter och kommatecken om man så vill kan vara viktiga ibland för att förbättra. Det här är för mig och de jag arbetar tillsammans med dagligen en sådan förbättring i vårt arbete.

Ny för folkpartiet, eller rättare sagt nygammal för fp i barn- och utbildningsnämnden är Gunnar Höglund. Gunnar satt som ersättare i nämnden under förra mandatperioden och det är glädjande när en erfaren och drivande person tar vid, så att man tryggt kan veta att utvecklingen kommer fortskrida.

Det är samtidigt tråkigt att lämna ett så spännande och viktigt område som skolan; men det är som jag och oppositionsrådet pratade om efter kommunfullmäktige igår. Samtidigt som vi båda lämnat nämnden så håller sig bägge ajour med skolfrågor.

En vikigt skolfråga som politikerbloggen uppmärksammade i lördags och som jag bloggade om igår är det som SvD tar upp idag:
"Svenskars kunskap om politik blir allt sämre och sämst koll har unga studenter
som inte tycks veta mer om politik än sina jämnåriga utan högre utbildning. Det
visar statistik från Göteborgs universitet."
Ljuset på det nationella planet står Jan Björklund för, och det är mycket glädjande. Förslag som nytt betygssystem och fokus på kunskap tas väl emot.

Här i Haninge ligger vi i förkant och arbetar redan med kunskapskontroller, utökar dem och förfinar. Här har vi dessutom en bred politisk enighet, hela nämnden står här bakom Kunskap till 100 procent, skolplan 2008-2011.

Etiketter: , , ,