Transport
Transporter kan vara en stor påverkan på klimatet. I Sverige påverkar transporter relativt sett mer än i andra länder, har jag fått lära mig idag. Samtidigt lärde jag mig att den statistiken har sin grund i att svensk elproduktion till så stor del består utav kärnkraft och vattenkraft. Hade Sverige som så många andra länder använt stora mängder kolkraft för elproduktion så hade transportsektorns relativa påverkan varit mer lik andra länder.
Påverkan från Sveriges Transportarbetarförbund ter sig också avvikande, denna gång relativt Hamnarbetarförbundet. (Tidigare har jag bloggat om Transport, länk)
Man upphör aldrig att förvånas över svenska löneförhandlingar, särskilt inte när Transport blandar sig i leken. För inte kan de väl ta förhandlingar på fullt allvar när de ägnar sig åt att ställa till skada för kunder och hamnar? Eller är det kanske så att de tar sig själva på för stort allvar och inte förstå att se proportioner?
DN skriver: "Hamnkonflikten är löst
Lugnet är återställt i Sveriges hamnar. På söndagen träffades ett nytt hamnavtal och stridsyxan grävdes ner."
"- Det är mer pengar än vad medlarna föreslog, säger Per Winberg, Transports ordförande, som är nöjd med avtalet."
"Fast han är märkbart irriterad över att Hamnarbetarförbundet inte ställde upp på de utvidgade stridsåtgärderna med strejkvarsel."
"Peter Jeppsson, vd för Sveriges Hamnar och arbetsgivarparten Transportgruppen, är mycket kritisk till Transports agerande. Han tycker att facket tog till stridsåtgärder helt i onödan.
- Det här avtalet hade vi kunnat sluta utan vare sig konflikt eller medlare inblandade. Konflikten har ställt till med stor skada för hamnarna och kunderna, säger han."
"- Det är mer pengar än vad medlarna föreslog, säger Per Winberg, Transports ordförande, som är nöjd med avtalet."
"Fast han är märkbart irriterad över att Hamnarbetarförbundet inte ställde upp på de utvidgade stridsåtgärderna med strejkvarsel."
"Peter Jeppsson, vd för Sveriges Hamnar och arbetsgivarparten Transportgruppen, är mycket kritisk till Transports agerande. Han tycker att facket tog till stridsåtgärder helt i onödan.
- Det här avtalet hade vi kunnat sluta utan vare sig konflikt eller medlare inblandade. Konflikten har ställt till med stor skada för hamnarna och kunderna, säger han."
Etiketter: arbetsmarknad, globalisering, transportsektorn
1 Comments:
Hundratals stuvare strejkade inte i onödan. Arbetsgivarsidan hade dragit in på övertidsmaten och ville dessutom frångå MBL i sin väsentlighet (om än inte i sitt juridiska utformande).
Skicka en kommentar
<< Home