torsdag, maj 29, 2008

Fred på jorden och till människor allt gott

Idag har (Upplands) Väsby levt upp och varit i världens blickfång, med all rätt. Att sträva efter fred och utveckling i Irak är ett gott syfte, ett vällovligt syfte och något som alla borde kunna ställa upp bakom.

Jag skriver borde för som så ofta har kommunister en avvikande världsuppfattning. Irans kommunistiska parti - svenska avdelningen skrev till kommun angående Irak, ett av de riktiga bottennappen när jag idag läste skrivelserna på postlistan. Vänsterns aktion igår var att demonstrera mot USA:s utrikesministers besök. Vad tror de blir bättre om USA inte skulle delta? Tror de att en världskonferens, särskilt den här, om Irak skulle leda till något om inte USA deltog?

Jag är stolt över att den svenska regeringen tog sig an uppgiften och stod värdar för den första International Compact with Iraq - Annual Review Conference. Det är statsmannamässigt, det är att ta ansvar och det är att bidra till en fredligare och bättre värld, om än i det lilla.

Till det yttre blir allting stort när så många sändebud samlas, avspärrade gator och extra poliser. Lite av en udda syn tyckte jag att det var när jag såg vägen utanför centralstationen i Stockholm avspärrad och tom, sen kom polisbilar och svarta bilar i hög fart på väg mot Grand förmodade jag. Själv gick jag ner i tunnelbanan och åkte till söder för att delta i en välgörenhetsfest för skolbarn i Indien. Organisationen som arrangerade det hela hade slagit på stort och vi var många där. En anledning att de gjort en så stor grej av det var att Indien från 2009 inte är ett biståndsland från Sverige. Det har gått så bra för Indien att de nu tagit sig uppåt och det svenska statliga biståndet kan då gå till andra länder som numera bättre behöver det. För att fortsätta att driva sin verksamhet i Indien tog organisationen nu nya grepp och jag tror de lyckades väl med att samla in pengar till stöd för sin verksamhet.

Världen räddas inte bara av internationella politiker och diplomater, men heller inte bara av enskilda biståndsorganisationer. Det är människor som vill gott som på alla nivåer hjälper till med att rädda världen.

DN citerar statsvetarprofessor Jan Hallenberg från Försvarshögskolan:
"Hallenberg tvivlar på att nästa års konferens kan hållas i Irak:

- Men jag utesluter inte det. Säkerhetsläget har förbättrats något. En konferens i Bagdad skulle verkligen vara ett riktigt framsteg.
"
Det vore en fröjd att få fira in 2009 med en visshet om att färre människor lever i ofrihet och förtryck, fattigdom och misär. Jag vill göra mitt både 2008 och framgent för att världen ska bli bättre - för mig blir det i alla mina roller: politiken, försvaret och som privatperson.

Etiketter: , , , ,