fredag, juni 05, 2009

Skriftliga omdömen är ett stöd och en hjälp

SR uppmärksammar bl a att 13/14 rektorer är positiva till skriftliga omdömen. Konstigt vore annat, eftersom det ger positiva resultat för eleverna.

SR Rektorer positiva. SR Rektorer stressade.

Det är bra att förstaklassare får skriftliga omdömen, det vore bra om även förskoleklassare fick det i hela landet. Jag har av den anledningen motionerat till Folkpartiets landsmöte att skriftliga omdömen ska ges från förskoleklass samt att normen för skriftliga omdömen ska fastställas nationellt. Nedan följer min motivering:

Förskoleklassens verksamhet regleras i skollag och läroplan. Skriftliga omdömen regleras i grundskoleförordningen och förskoleklass är inte undantaget i förordningen.

Lagstiftaren har genom kopplingen till skollag och läroplan angivit förskoleklassens status, uppföljningsarbetet i förskoleklass bör därför ges samma status och kvalitet. Skriftliga omdömen är en del av uppföljningsarbetet och förskoleklass bör därför anges i förordningen.

”Lpo 94, sidan 4: Skollagen föreskriver att utbildningen inom varje skolform skall vara likvärdig, oavsett var i landet den anordnas (1 kap. 2 §). Normerna för likvärdigheten anges genom de nationella målen.”

För att uppnå likvärdighet måste måluppfyllelse mätas och mätningarna måste vara jämförbara. Med nuvarande regelverk fastställs utformningen av skriftliga omdömen lokalt av rektor. Normen för skriftliga omdömen bör istället fastställas nationellt för att skapa grund för jämförbarhet.

Trots skolans kommunalisering har inte den kommunala nämnd som beslutar i skolfrågor idag beslutanderätt över utformningen av skriftliga omdömen. Det skapar problem både inom kommuner och inom landet. Lokalt kan problemet lösas genom överenskommelser med rektorer och ett fastställande i den kommunala nämnden. Redan idag skulle således beslutanderätten behöva flyttas upp från rektor till den kommunala nämnden, eller till nationell nivå.

Ett modernt statligt huvudmannaskap för skolan måste innefatta även beslutanderätten över utformningen av skriftliga omdömen. Kommunala särlösningar, eller särlösningar på enskild skola, inom betygsskalor skulle aldrig accepteras men precis så fungerar nuvarande regelverk för skriftliga omdömen. Därför ska utformning av skriftliga omdömen fastställas nationellt.

Etiketter: ,