fredag, juli 21, 2006

Eco-driving

En av mina bästa vänner och jag snackade om Eco-driving härom dagen. Mest han som pratade, han kör automat så det blir ganska teoretiskt. Jag kör nästan bara manuellt växlade bilar så jag har de senaste två dagarna tänkt extremt mycket på min körstil. Först 1, 2, 3 fort och upp i hög fart, sedan hoppa direkt till 5:an och underhållsgasa. Motorbromsa, inte gasa i uppförsbackar, utnyttja de nedförsbackar som går. Min personliga reflektioner efter två dagar med ganska tankeintensiv körning är att det är lätt att glömma att signalera hastighetsminskningar när man inte använder bromsen, samt att stadstrafik fungerar lika bra dagtid som nattetid medan landsvägskörningen blir lättare nattetid. Det senare eftersom det inte finns lika många medtrafikanter som behöver irriteras på den något ojämna farten.