fredag, september 22, 2006

Slå fort

Partiet som inte syntes i Haninge men ändå fick två mandat. DN skrev om det och jag har skrivit om det; inte för att jag jämför mig med DN utan för att det är positivt att se DN uppmärksamma Haninge.

Citat från DN:s intervju med en av de två som nu valts in i kommunfullmäktige i Haninge:
- Jag har inte tid med någon intervju. Jag är upptagen av administrativa saker som har högsta prioritet.

Vilka frågor kommer ni att driva i fullmäktige?

- Du får titta i vårt partiprogram.

Men där finns ingen information om vilken politik ni vill föra i Haninge.

- Ja då är det väl läge att fylla på nu när väljarna gett oss förtroendet.

Men kan du inte ta det här tillfället att berätta vilka frågor ni tänker driva?

- Nej det går inte. Det kräver vissa förberedelser.

Varför tror du att Haningeborna har röstat på er?

- Etablissemanget är skakat. Det är väldigt nyttigt för alla.
Om det bara är för att etablissemanget är skakat så har det varit lika skakat sedan 1991. En missnöjeskvot på högerkanten som trots olika partinamn storleksmässigt varit snarlik. (Val.se visar bara valen 1998 och 2002 för den som önskar se antalet röster och mandatfördelning i tidigare val.)

Det Johan Norberg skriver om som jag tog upp i föregående blogpost ska jag nu citera:

2) This one hurts the most, but I think it is necessary to remove their image as brave martyrs: I think that the major parties have to give them limited responsibilities locally. Expose them by forcing them to have real policies for things like elderly care, water and sanitation, so that their incompetence is revealed and so that they can´t go on in a populist way promising everything.
Idéen är i sak god men att utsätta Haninge kommun för ett experiment bara för att påvisa inkompetens hos ett parti kan jag inte ställa upp på.

2 Comments:

Blogger Jonas Rask Samuelsson said...

Hej!

På sätt och vis tror jag det finns en smart plan i det Norberg säger men samtidigt så röster inte folk lika tydligt efter vad politiker åstadkommer utan mer vad som sägs. Ta Avesta som exempel, där blev ny majoritet efter långtida vänsterstyre och den ekonomiska situationen bättrades pga av målmedvetet arbetet. Nu ändrades sig väljarna och röstade in Sossarna igen. Ibland verkar väljarna inte bry sig om den fd politiska paradgrenen "Hushållsekonomi"

Just an tanke

22 september, 2006 13:19  
Blogger Peter Olevik Dunder said...

Var ändrade sig väljarna och röstade in s igen? Är det landstinget Gävleborg som du tänker på. Där var det ju den genomröstade borgerliga budgeten som räddade ekonomin under slutet av mandatperioden.

Fler ämnen att skriva om kan ju vara LO ordf hottext på DN-debatt idag. Nu har ju väljarna sagt sitt och ändock väljer vänsterfacket att insinuant hota regeringen. I brist på folkligt stöd för sossepolitik görs försök av "arbetarrörelsens" andra gren att få igenom sin vilja.

Kan nog bli en hel post om det här...

22 september, 2006 13:43  

Skicka en kommentar

<< Home