lördag, december 23, 2006

Svensk historia

Gick igenom lite gamla böcker i bokhyllan hemma, bl.a. SVERIGES HISTORIA FÖR FOLKSKOLAN av Carl Grimberg men även Finlands svenskar av Erik Bagerstam. Den upplaga jag läst ur av Grimbergs bok utgavs 1935; vissa saker står sig och då tänker jag främst på pedagogiken! Citat ur förordet till andra upplagan:
"[Ö]vertygad som jag är genom erfarenhet från såväl min egen skoltid som min
pedagogisk verksamhet, att blott det, som intresserar, ger verklig, det
vill säga levande kunskap. Det andra blir tomma ord utan livgivande innehåll.

Boken vill bli ett medel för den självverksamhet, som består i
att ur ett konkret kunskapsmaterial abstrahera fram vad som är väsentligt. Och
någon annan möjlighet att skapa begrepp med levande innehåll gives i själva
verket icke."

Jag anser den citerade texten som varande högst aktuell oavsett de 71 år som förflutit. Vi är samma mänskliga varelser nu som då och vi som individer lär oss själva nu som då.

Bagerstam och Finlands svenskar med vår gemensamma och skiljda historia får bli en annan blogpost för nu ska granen kläs.