lördag, september 22, 2007

Dagens Eko kvart i fem

I fredags på vägen hem från jobbet lyssnade vi bl.a. på Dagens Eko kvart i fem. Vi hann med en hel del samtalande sinsemellan och ganska mycket radiolyssnande, jobbet har nämligen hux flux förflyttat sig från Muskö och förtöjt i Karlskrona. En charmig detalj som följer med mitt yrkesval är att högre chef när som helst kan komma och skicka iväg oss. Tur för mig att jag inte gjort några planer för varken torsdags eller fredagskvällen.

Kvart i fem Ekot bjöd på två riktigt nedslående uppgifter. Den ena uppgiften var hur barn som misstänks vara utsatta för människosmuggling inte tas om hand. Den andra uppgiften var att det mitt under Kvart i fem Ekot kom en påannonsering för Ekots Lördagsintervju.

Att barn som misstänks vara utsatta för människosmuggling släpps tillbaka i klorna på förrövarna är beklämande och definitivt en fråga som kräver att riksdagspolitikerna börjar syna de lagar som skapat ett sådant system.

Det som gör påannonseringen värd att ta upp är dess ämne och nyhetsämnet som behandlades precis före påannonseringen. Först nyheten att Svenskt näringsliv bjuder in LO och PTK för att diskutera ett nytt Huvudavtal d.v.s. förändra reglerna för kollektivavtalsförhandlingar. Det nämndes även att LO:s ordförande Wanja Lundby Wedin var positiv till såväl samtalen som att SN vill förhandla fram ett nytt Huvudavtal. Sedan kom påannonseringen:
"Han e kapitalisten som går sin egen väg.

- Jag har lite svårt för den här gnäll attityden och att det är så många problem för företagare i Sverige. Jag upplever ju att om man ser på det här landet så finns det väldigt goda förutsättningar att driva företag.

Daniel Sachs, vd i Proventus och gäst i Ekots lördagsintervju, 1303 i P1. Än så länge är det fredag och det här Dagens Eko."
Lite väl lägligt för min smak att en påannonsering för en intervju kommer mitt under nyhetssänding, särskilt som SR och SVT på många bloggar (länk till ett exempel) anklagats för att vara (s)tatsradion och (s)tatstelevisionen. Jag kan förstå den misstänksamhet som blir när nyheten om att SN, LO och PTK ska omförhandla huvudavtal (och att det välkomnas av LO) vägs upp med påannonsering om Kapitalisten som går mot strömmen.

Omförhandlat Huvudavtal innebär eventuellt förändrad konflikträtt; då kan en Kapitalist med uppfattningen att kritiken mot nuvarande system är gnäll komma lägligt till pass. Eller?

Länk till Dagens Eko kvart i fem, 21 september 2007.

Etiketter: , ,