lördag, september 01, 2007

Volontärer

Polismyndigheten i Stockholms län driver projektet Volontärer. Där utbildas enskilda under tre tillfällen för att sedan intervjuas av en polis innan de tillåts bli Volontär. Volontärerna deltar sedan bl.a. i kvällsvandringar som den jag deltog i ikväll. Själv var jag inte med som Volontär utan som politiker, inbjudna av Civilförsvarsföreningen att delta. Det är Civilförsvarsföreningen som organiserat kvällsvandringar tidigare och nu tillsammans med Volontärsamordnare. En volontärsamordnare, Jenny Ögren, skrev i vintras:
"Polisen och andra offentliga instanser bör sträva efter att kunna erbjuda medborgare så stor insyn som möjligt i verksamheten"
Insyn känns stundtals ganska svenskt, samtidigt någon som borde fungera bra. I förrgår skrev jag lite om hur möten med polisen kan upplevas. Här dök så ett gott exempel upp.

Vad gjorde vi då? Vi samlades på polisstationen i Handen klockan 2000, delade oss i grupper och gick respektive körde ut till olika områden. Jag gick med en grupp som vandrade i centrala Handen. Det här hade säkert kunnat bli väldigt spännande läsning fylld av detaljerade beskrivningar. Men nu visade det här sig vara en extremt lugn kväll, kanske beroende på de 120 poliser som ägnade sig åt trafikövervakning i Haninge under kvällen.

Fikapaus vid 23 och sedan ut igen till ett Handen som verkade närapå övergivet av människosläktet. Några sågs till men det gjorde även en del harar/kaniner. En lugn kväll.

Etiketter: ,

2 Comments:

Blogger Per Westberg said...

Volontärprojektet är bra även om det väl egentligen inte handlar om insyn utan är brottsförebyggande och trygghetsskapande. Det är också bra att man på ett trovärdigt sätt inte använder volontärprojektet för rekrytering till yrket. I New York finns Auxiliary Police som består av volontärer men där är det uppenbart att det handlar om ett extra vakande öga - polistaktik. De uppträder uniformerat vilket ibland resulterar i att de antecknas i listorna över "Fallen officers".

Insynen i polisens arbete är egentligen ganska bra i Sverige eftersom poliser rekryteras ur breda grupper och att polisstyrelserna är politiskt nominerade. En realitet när det gäller insyn är att mycket av polisens arbete omgärdas av sekretess. Så måste det vara.

09 september, 2007 14:08  
Blogger Peter Olevik Dunder said...

Genom Volontärprojektet kanaliseras enskilda individers engagemang för brottsförebyggande och trygghetsskapande men det ger även insyn i polisens verksamhet. Medborgare bjuds möjlighet att vara delaktiga i en del av verksamheten. Före vi gick ut på själva kvällsvandringen jag deltog i gick en polisman i stora drag igenom vad polisen gjorde i Haninge den kvällen. Så visst gives utrymme för insyn, men som du påpekar är rekrytering och politisk insyn viktigt.

Huruvida NYPD använder volontärer på ett lämpligt eller olämpligt sätt kan jag inte uttala mig om. När jag var i NY 2005 sågs poliser på nästan varje gata och militär bevakade tågstationerna. Om någon eller några av de uniformerade jag såg var volontärer kan jag inte säga då uniformerna varierade över staden beroende på att flera olika poliskårer verkade även på Manhattan vilket gör en sådan bedömning svår.

När jag i höst återvänder till NY kan jag ta mig en närmare titt och bilda mig en egen uppfattning. Det stockholmska projektet med volontärer vill jag dock lyfta fram sin positivt och om det även gör fler intresserade av polisyrket så ser jag inget fel i det.

Nedan följer hela den text Jenny Ögren skrev i Polisens Tidning: "Flera fördelar med volontärer

Under 2006 har verksamheten med volontärer kommit igång på allvar inom Stockholmspolisen. I ett projekt som pågår till och med år 2007 rekryteras, utbildas och används lekmän som volontärer, helt ideellt, inom polisverksamhet.
Naturligtvis inte i myndighetsutövande funktioner, men som resursförstärkning vid till exempel informationskampanjer mot alkohol och bilkörning, mot langning, vid nattvandring och vid större insatser.

Jag ser inte bara resursförstärkande fördelar med detta projekt utan ser också att lekmän, som i och för sig många gånger har ett specialintresse av rättsväsendet, får en större förståelse för polisens arbete. Projektets mål är också just att öka kontaktytan mellan allmänhet och polis.

En annan effekt är att vi förebygger uppkomst av medborgargarden och liknande genom att erbjuda de samhällsmedborgare med stort intresse av rättsfrågor en legal arena för sitt engagemang.

Polisen och andra offentliga instanser bör sträva efter att kunna erbjuda medborgare så stor insyn som möjligt i verksamheten, jämför till exempel med kriminalvårdens lekmannaövervakare och häktes- och anstaltsbesökare, socialtjänstens kontaktpersoner, psykiatrins stödpersoner etcetera.

Självklart måste vi värna den enskildes integritet, men generellt tror jag på att ju öppnare statliga myndigheter är desto mer förståelse och acceptans får vi för vår verksamhet. Och eftersom nu intresse och engagemang hos lekmän faktiskt finns – varför inte kanalisera det på bästa sätt?

Jenny Ögren, samordnare volontärprojektet,
Polismyndigheten i Stockholms län"

09 september, 2007 21:59  

Skicka en kommentar

<< Home