söndag, september 09, 2007

Haningedagen

Vore det inte för Haningedagen och att jag är hundvakt så hade jag nog inte lagt så många timmar utomhus den här helgen. Bortsett från regnet var Haningedagen riktigt trevlig, vi får se om nästa år kan bjuda på lite uppehållsväder eller kanske till och med lite sol.

På Haningedagen för två år sedan i solskenet nere vid Rudan kontaktade jag Folkpartiet för att bli medlem. Jag såg även den "trailer" av uppsättningen Gudomliga Ord som Kulturföreningen RoJ satte upp. Gudomliga Ord gick jag sedan för att se 05 och sedan Scrooge en Julsaga 06, i år blir det repris på 06 och den tål att ses, första gången jag såg En Julsaga var i Kilafors 01.

Två år som medlem i Folkpartiet liberalerna. Det var för mig länge ett stort steg att bli partipolitisk, ett steg jag inte ville ta. Jag ville föra fram mina åsikter utan att kopplas till någon grupp. De folkpartistiska idéerna sammanföll allt som oftast med mina åsikter och det hade jag varit medveten om sedan länge, men mitt föreningsengagemang hade kanalierats åt andra håll under uppväxten. I början på gymnasiet letade jag bland ungdomsförbunden men efter kontakten med SSU gav det avsmak. Värnplikt och officersutbildning gjorde att jag från 2000 till 2004 veckopendlade och då kändes inte ett politiskt engagemang förenligt med min vardag. Först efter examen vid Karlberg, anställningsort och nedslagna bopålar i Haninge förändrades vardagen och det var med nya ögon jag såg på politiskt engagemang. Jag ville vara aktiv på min nya hemort och jag ville förbättra skolan!

Det ville jag då, det vill jag nu.
- En friare och bättre skola.
- Välhushållna skattepengar.
- Alla lika, alla olika.

Etiketter: