tisdag, mars 10, 2009

Hälsning, svensk, ~nordist, europé, ~internationalist

Carl Bildts bevingade beskrivning om sig själv (från boktiteln: Hallänning, svensk, europé) tycker jag är talande för hur jag, och säkert många fler med Bildt och mig kan känna sig. Jag är hälsing utan att det på något sätt skulle vara ett motsatsförhållande till att jag också brinner för nordiska frågor eller för den del Haningefrågor.

Jag är den jag är utifrån bakgrund och erfarenheter samtidigt som jag utvecklas och får ett bredare spektrum som färgar mig. Nu följer jag med stort intresse Maciej Zarembas senaste artikelserie "i väntan på Sverige". 

Sunt förnuft kommer man långt på och det är genom att vara intellektuellt ärlig och faktiskt våga lyfta på stenar som jag tror att vi på allvar kan förbättra Sverige. Zaremba gör med integration samma sak som Jan Björklund med skolfrågor, Maud Olofsson med värderingsfrågor och Marit Paulsen med djurhållningsfrågor - de ryggar inte för det obekväma, de står upp för verkligheten.

Jag diskuterar gärna utvecklingsfrågor öppet och konstruktivt. Zaremba sätter huvudet på spiken i många fall men det krävs att fler pratar för att diskussion och debatt ska komma igång. Jag ser diskussionerna som är på samma gång är obekväma och konstruktiva som den smala vägen vilken bör vandras. Min förhoppning är att jag själv ska lyckas leva upp till och bidra till sådana diskussioner.

Artikel 2: Mät din snorre

Tidigare blogpost om Zarembas "i väntan på Sverige.

Etiketter: , ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Alla som frågar efter invandringens kostnader eller andra nackdelar, får inga seriösa svar. De blir istället skuldbelagda för att de frågar. Då går det inte att diskutera för- och nackdelar.

De vanliga demokratiska principer har satts ur spel, när det gäller invandring, t.ex. offentlighetsprincipen och offentliga utredningar.
Det har pågått för länge.

11 mars, 2009 12:41  

Skicka en kommentar

<< Home