torsdag, mars 31, 2011

Resultat framför kvoter - svensk förskoledebatt

Mätningar i förskola och skola ska fokusera på resultat, inte antal lärare. Vad uppnås måste få vara viktigare än kvoten barn/vuxen. Skolverkets rapport från igår rapporteras i Metro mfl. Krigsrubrikerna lyder larmrapport. Men vad är det som rapporteras?

Utbrutet leder en mätning av barn per lärare bara till rubriker, det säger inget om vad som uppnås. Jag förstår att det kan locka till läsning, men var är analysen? Jag förstår också att det kan vara svårt att i politisk opposition driva på en synvända i svensk skolretorik men att skolverket faller igenom och agerar likt en lobbygrupp är bortom mig.
"Kraven på förskolan tydliggörs
1 juli kommer den nya skollagen och en reviderad läroplan att börja tillämpas i förskolan. Det innebär bland annat ett förstärkt pedagogisk uppdrag för förskolan. Verksamheten i förskolan ska främja barns utveckling, kreativitet och lärande. Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för verksamheten.
- Utvecklingen mot allt fler stora grupper i förskolan är oroväckande eftersom en kvalitetsfaktor är just barngruppernas storlek och sammansättning. I dag går allt fler barn i förskolan under allt längre tid och då är kvaliteten mycket viktig, säger Carina Hall [undervisningsråd]."
Det är inte bra att som kommun hamna sist i mätningar, även om mätningen i sig är ett oprecist instrument. Anledningen att placeringen i sig inte är bra är att debattens fokus läggs på antalet huvuden istället för resultat. Även jag vill förbättra förskolan och hoppas att vi också ska kunna göra det samtidigt som vi är en växande kommun. Förhoppningsvis kan vi dessutom förbättra barn/vuxen-parametern som dagens debatt nu kretsar kring.

Etiketter: , ,