söndag, januari 13, 2013

Fyrhjulsdrift och miljön

Det har rapporteras problem för ambulanserna i Stockholms läns landsting. Nu senast (ABC idag 13/1) med anledning av att Stockholmsambulanserna har tvåhjulsdrift istället för fyrhjulsdrift. Ambulanserna kommer därmed inte fram i lika många lägen och vinterväglaget försvårar en situation som redan normalfallet har uppmärksammats. Tidigare har länets långa framkörningstider för ambulanser jämfört med andra län varit det som kritiserats. (Sen har ambulanser i hela landet kritiserats för att de klarar sig dåligt i bilprovningen.)

Under julen befann jag i Hälsingland och fick då höra att landstinget där gjort en färdtjänstupphandling med krav på miljöbilar. Färdtjänsten hanteras till stor del av taxiföretag och för Gävleborg kommer det betyda att taxiåkarna kommer behöva leta miljöbilar för att kunna vara med och konkurrera. Bara bra kan tyckas, om det inte vore för bristen på fyrhjulsdrivna miljöbilar. Helt plötsligt skapas en situation när framkomligheten kan bli ett problem. Då ställs miljöambitioner mot möjligheten för den som behöver färdtjänst nu.

Missförstå mig rätt, jag vill att vi ska använda mer miljöbilar och jag kör själv gasbil när jag inte går eller åker kollektivt. För oss som inte är beroende av färdtjänst eller ambulanstransporter är det på sin höjd väldigt obekvämt när väglaget är svårframkomligt i tvåhjulsdrivna fordon. Patienter och andra hjälpbehövande ska, enligt mig, kunna få den högre säkerhet fyrhjulsdrivna fordon innebär.

Det är möjligt att ha fyrhjulsdrift på ambulanser, t ex har Tvärsnytt, Sundsvalls nyheter och Vårdförbundet rapporterat om. Folkpartiet i Norrbottens läns landsting vill utöka antalet ambulanser och det skulle kanske behövas även i Stockholms läns landsting.

Peter Olevik Dunder (FP)

Etiketter: , , ,