söndag, juli 23, 2006

Göra Haninge attraktivare

Vid ett möte där jag närvarade frågade en ung företagare den församlade gruppen: "Vad vill ni göra för företagandet i kommunen?" Tystnaden var talande. Till gruppens försvar kan jag säga att frågan kom utan förvarning eller föregående diskussion i liknande ämnen. Ändock anser jag att jag som kandiderar till kommunfullmäktige måste tänka i de banorna; försöka finna svar på frågan. Jag har en del svar, kanske bara ett delsvar men nu öppnar jag i alla fall för diskussion och debatt.

Jag vill som politiker i Haninge göra min del för ökning av vår välfärd. Det kan aldrig vara frågan om att locka företagare med bidrag utan; jag som kommunalpolitiker kan bidraga till stadsplanering som möjliggör för industri och tjänsteproduktion; jag kan bidraga till att det finns allmänna kommunikationer som gör att människor finner det attraktivt att färdas till produktionsstället och underlätta för företagaren i rekryteringen av rätt arbetskraft. Jag kan på samma sätt bidraga till att det finns bostadsområden med närhet till goda kommuniktioner, skolor och barnomsorg. Att handlare väljer vår kommun för att nystarta eller utöka sin verksamhet torde följa av att befolkningen ökar i närheten av våra centra. Förtätning av Handen är en fråga som Folkpartiet och jag driver som strävar mot målet.