lördag, januari 06, 2007

Redaktionellt material?

Under rubriken Tekniker sökes - Hittelön för tips skrev en DN-reporter (4 jan 07) bland de kortaste redaktionella texterna jag sett. Den marknadsför ett företags rekryteringskampanj, eller så erbjuder den läsarna information om att det finns pengar att tjäna som privat arbetsförmedlare.

Kanske är det så här framtidens arbetsförmedling kommer att gå till i bristbranscher. Övriga branscher behöver också förbättringar främst för alla små- och medelstora företags skull, det är inte görligt att hantera strömmen av inkomna ansökningshandlingar som enligt utsago drabbar de företag som anmäler lediga jobb till arbetsförmedlingen.

Att vissa arbetsförmedlingar börjat besöka företag och fråga vad vilka anställningsbehov de har är en början. Kanske går det att förnya och effektivisera nuvarande statliga arbetsförmedlingsorganisation. Tilldelning av medel (pengar) i förhållande till antalet förmedlade jobb skulle inte det kunna premiera de effektiva arbetsförmedlingarna och rensa ut de ineffektiva? Nja, inte riktigt. Arbetsförmedlingar på mindre orter i exempelvis vissa hälsingekommuner skulle slås ut och detta inte för att de är så extremt ineffektiva utan för att deras klientel inte är benägna att flytta till arbeten.