måndag, februari 05, 2007

GY 09 - Lektor som lärarkarriär

Då det är lite från ämnet om själva utformningen av GY09 väljer jag att göra en separat blogpost om lektorer.

Skolministern tog upp lektorer och att deras antal i gymnasieskolan minskat sedan kommunaliseringen. Själv hade jag under gymnasiet en lärare som var lektor men mina förebilder var några lärare som inte var forskarutbildade. Vad vill jag ha sagt med det då? Jo, att även om det kan ses som pricipiellt bra att lärare utvecklas inom sitt ämnesområde genom forskning är detta inte ett krav för kvalitativ undervisning.

Personlig utveckling för lärarna och även möjlighet till djupare kunskaper och förnyelse inom en skolas lärarkår då de kan bedriva ämnesspecifik internutbildning är positivt.

Fler lektorer blir som jag ser det mer en fråga för lärarnas motivation och utveckling vilket indirekt mer än direkt påverkar eleverna. Varför resornerar jag så att en lektor i huvudsak indirekt kommer eleverna till del? Jo, därför att den nivå eleverna utbildas till inte är i närheten av lektors, medan forskarkompetensen kan komma övriga magisterutbildade lärare till del.