tisdag, januari 30, 2007

Vald i förtroende och Liberala gruppen

Har ikväll deltagit i både den av kommunen arrangerade utbildningen för förtroendevalda och Liberala gruppen. Liberala gruppen är ett initiativ från Fredrick Federley (c) och Annie Johansson (c); ett mycket bra initiativ tycker jag!

1. Den kommunala utbildningen hade ikväll temat Vald i förtroende och under rubriken Uppdrag och roll skulle Erik Nilsson (s) tala. Han valde rubriken Gisslan, pratkvarn eller ledare och mycket av det han tog upp om arbetet som förtroendevald fritidspolitiker tror jag mig kunna få nytta av. Talaren var en charmerande pragmatiker med mångårig erfarenhet som fritids- och heltidspolitiker.

Bland annat tog han upp frågans makt; att få, väl valda och upprepade frågor kan vara ett viktigt styrinstrument. Det här är något som kommundirektören i Haninge Madeleine Sjöstrand talat om tidigare när hon besökte folkpartiföreningen, så Nilssons upprepning av det här befäster min tro till ett sådant tillvägagångssätt som varande verkningsfullt.

Även annat av vikt och värde sades men genom att bara nämna konceptet styr genom att fråga hoppas jag det stannar i minnet.

2. Liberala gruppen var väldigt inspirerande. De tre talarna var Ulrica Fors (företagare), P J Anders Linder (politisk chefredaktör) och Maria Rankka (chef för Timbro).

En sammanfattning av vad som skedde vid Liberala gruppen postades av Annie Johansson kl 23:11, därför väljer jag att avstå från att författa en resumé. Jag lär dock återkomma till kvällens ämnen vid ett flertal tillfällen, både på bloggen och i politiken, frisinnet föder framgång.

1 Comments:

Blogger Per Westberg said...

Jag skrev i en antologi för några år sedan som hette "Vald med förtroende".

Vald i förtroende låter faktiskt lite bättre.

03 februari, 2007 14:13  

Skicka en kommentar

<< Home