söndag, januari 14, 2007

Liberaler, Skandinaver och Nordister

Deltog igår eftermiddag vid en träff med temat: ”Mot en skarpare liberal profil 2010”. Träffen anordnades av fp-riksdagsledamöter från Stockholms län och stad. Riksdagsmannen Gunnar Andrén agerade värd och moderator. Riksdagsmännen Fredrik Malm, Carl B Hamilton och landstingsrådet Maria Wallhager agerade panel.

En stor bredd av ämnen avhandlades, från internationella till landstingskommunala. Förutom anföranden av panel och värd så frågade, ifrågasatte och talade många av deltagarna. Jag fann träffen mycket givande och anser mig kunna ha nytta av mycket av det som sagts. Sakfrågorna i sig var och är roligt och givande att diskutera; positivt på ett annat sätt var att få bekräftat hur väl förankrad socialliberalismen är bland oss som var där, det märks att vi är i ett idéburet parti.

Efter lördagens möte for jag med InterCity 183 till Göteborg. Resan inte bara gick genom Sverige, tåget jag åkte med stannade dessutom på en hel hög mindre orter. Lite exotiskt att få uppleva stationer som Örebro södra. Syftet med blixtvisiten på västkusten var att i dag delta som adjungerad vid Föreningen Nordens ungdomsförbunds styrelsemöte. FNUF "är en partipolitiskt obunden och ideell förening som arbetar för ett ökat nordiskt samarbete inom bland annat näringsliv, utbildning, kultur, media och miljövård." För Haningeungdomar och andra i regionen som är nyfikna på övriga norden rekommenderar jag FNUF:s lokalavdelning här i Stockholm.

Så lite om vädret:
Blåsten var påtaglig i morse när bussen jag åkte med bokstavligen kröp över bron från Hisingen. Blåsten gjorde sig även högst påtaglig genom att tågtrafiken från Göteborg ställdes in, så tåget jag bokat biljett på blev inställt. Efter att ha varit tvungen att boka en flygbiljett för att komma hem i tid så är jag nu är åter i Handen; hoppas blåsten för med sig ordentligt med snö också så att det blir möjligt att åka längdskidor.

På den lokalpolitiska fronten tar arbetet fart efter julen. Själv ser jag fram emot att få delta i arbetet som ersättare i Barn- och utbildningsnämnden.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det här var intressant att läsa. Jag har aldrig hört talas om FNUF men däremot Nordisk Vision. Är de med i den senare också?
Det verkar som om nordiskt samarbete blir allt viktigare.

25 januari, 2007 22:09  
Blogger Peter Olevik Dunder said...

FNUF är Föreningen Nordens ungdomsförbund. Föreningen Norden grundades år 1919. Nordisk Vision som grundades år 2001 hade jag aldrig hört talas om förut men har nu läst vad de presenterar på sin hemsida.

Bl.a. skriver de "Föreningen har konton i Danmark, Norge och Sverige och har endast ett mindre antal betalande medlemmar. Själva verksamheten pågår dock även i form av ett informellt nätverk på dryga 100 personer. Den ursprungliga kärngruppen bestod av yngre personer ur Föreningarna Nordens Ungdom, men har med åren ersatts av en bredare grupp människor med olika bakgrund."

Nordisk Vision verkar vara en visionär grupp/förening som har helt andra stadgar och mål än Föreningen Norden.

Föreningen Norden och Föreningen Nordens ungdomsförbund hör samman och är två större och bredare föreningar.

Föreningen Norden
http://www.norden.se/om_oss.asp
Föreningen Nordens ungdomsförbund
http://www.fnuf.se/

25 januari, 2007 23:29  

Skicka en kommentar

<< Home