onsdag, februari 07, 2007

Svensk moderation, rysk expansion

Efter att i SvD ha läst artikeln Ryssland upprustar väljer jag att blogga om försvar.

Jag undviker vanligtvis att blogga om det svenska försvaret eftersom jag har min anställning där och märk väl att detta inte är ett rop på ökade försvarsanslag utan en påpekan om att vår omvärld på ett fåtal år kan förändras drastiskt. Av artikeln framgår att den ryska försvarsbudgeten nästan fyrfaldigats sedan år 2001.
"- Den ekonomiska tillväxten och de vetenskapliga framstegen gör det möjligt för oss att nå en kvalitativt ny nivå i militär anskaffning, förklarade försvarsminister Ivanov.

Försvarsbudgeten var 2001 på 214 miljarder rubel (60 miljarder kronor). I år blir den på 821 miljarder rubel (218 miljarder kronor).

Ändå är budgeten bara en tjugofemtedel av den amerikanska militärbudgeten, framhöll Putin i förra veckan.

Ivanov sade att andelen vapenköp i budgeten också har ökat. I år kommer militären att köpa flygplan, stridsvagnar och fyra nya satelliter."
Svenska statens budget sätts av riksdagen och är indelad i utgiftsområden. Utgiftsområde 6: Försvar samt beredskap mot sårbarhet har i år givits 44 163 964 000 kronor.

Om utgiftsområde 6 med utgångspunkt från nuvarande storlek ökas i samma omfattning som skett i Ryssland skulle utgiftsområdet omfatta cirka 169 miljarder kronor. Jag tycker att det sätter denna budgets storlek och storleksförändring över de senaste åren i perspektiv.

Hur stor del löneökningar påverkat det antalsmässigt enormt stora ryska försvaret vet jag inte, men det svarar självfallet för en del av ökningen. Dock icke att förglömma att vapenköp uppges få en ökad andel i budgeten.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Den här artikeln har jag totalt missat. Häromdagen stod det om den ryska gasledningen igen och att Sverige skulle kunna stoppa den. Men det tror jag aldrig.

Hmm....tror att det är dag för mig att skriva om Ryssland igen, Otroligt vad det landet är i ropet just nu.

Hörde du förresten att USA har låtit fördubbla sin försvarsbudget?

08 februari, 2007 00:44  
Blogger Peter Olevik Dunder said...

En DN-artikel om USA:s försvartbudget har jag hittat via din blogg. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=615093

Här lite mer om den ryska expansionen, från Moscow Times, http://www.moscowtimes.ru/stories/2007/02/08/001.html

08 februari, 2007 12:36  
Anonymous Anonym said...

Moscow Times, den tidningen borde man nog läsa lite oftare. Tack för tipset!

Modigt av dig att skriva om försvaret förresten. Men vad får en person som har avtal med Försvarsmakten säga och inte säga om Försvaret?

09 februari, 2007 19:16  
Blogger Peter Olevik Dunder said...

Jag anser inte det vara så modigt.

Jag anser vidare att jag har en god uppfattning om när jag kan tala om försvaret, när jag kan tala om politik och vad jag kan säga om försvaret. Jag är ju inte bara anställd i Försvarsmakten jag är partipolitiskt engagerad också.

Kombinationen gör det mycket viktigt att hålla dessa begrepp isär; vilket gör att jag bland annat undviker att blogga om försvaret.

Dock tar jag mig friheten att kommentera din blogg som har ett mycket tydligt försvarstema.

10 februari, 2007 00:59  
Anonymous Anonym said...

Moscow Times är utan tvekan en mycket bra och aktuell tidning i och med att det skrivs så mycket om Ryssland och gasledningen i dagsläget. Tror jag skall skapa en länkt till den på min blogg. Den är ju trots allt engelskspråkig vilket är mycket bra. Hade ingen aning om att det fanns en sådan tidnig. Tack Peter..för tipset!

11 februari, 2007 00:49  
Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

11 februari, 2007 12:33  

Skicka en kommentar

<< Home