tisdag, februari 27, 2007

Pedagogik och rollfördelning

Utbildningsvetenskaplig grundkurs hette den pedagogikkurs jag läste vid Högskolan i Kristianstad; den kompletterade mina kunskaper från försvaret. Att jag även upplevt hur det är att vara elev på high school i Nya Zeeland breddar mina horisonter ytterligare något. Jag får ofta nytta av kunskaperna när jag arbetar medan det är andra kunskaper som efterfrågas av mig som fritidspolitiker.

I lokalpolitiken är det sällan tillfälle att diskutera pedagogik, politik handlar ju inte bara om visioner utan även om styrning. Att det för BUN är styrning av den stora skolkoncernen blir mycket tydligt även om det finns flera friskolor i Haninge kommun. I övrigt drivs mycket av den kommunala verksamheten i egen regi i vår kommun. Här blir den politiska rollen snabbt liktydig med koncernledning om man inte är vaksam.

Sammanblandningen av de olika rollerna en lokalpolitiker kan ha visade sig tydligt vid de skriverier som var kring förslaget att införa svenska som koncernspråk i Malmös kommunala skolorna. Många debattörer kunde inte se skillnaden mellan politiker som agerar koncernledare och politiker som stiftar lokala ordningsstadga eller fattar beslut som innebär myndighetsutövning. Skillnaderna är stora och det tål att hållas i minnet, både för mig som politiker och de som granskar.

Det som inte skiljer mellan politisk styrning och det pedagogiska arbetet är dock att båda delar syftar till att skapa bästa möjliga förutsättningar för de barn vi har ansvar för. PJ Anders Linder skriver både sin ledare och sin blogg om lärarnas kunskaper. Men inte bara lärare utgör skolans pedagogiska personal, det gör även rektorerna som ska vara de pedagogiska ledarna. Rektorerna har dock att även hålla budget och är därmed också det första steget i förvaltningshierarkin. Ledarna ute på fältet, rektorerna, debatteras sällan. Oftast skrivs om lärare, föreslagen eller förd politik medan övriga led hamnar på undantag.

Barnen i grundskolan har rätt till kunskap. Alla kan vi fråga oss: Vad utgör en god lärare? Vad är mellanledet i form utav arbetslagschefer och huvudlärares goda karaktäristika? Vad utgör en god rektor? Vilka egenskaper besitter en god förvaltningstjänsteman? Vilka är Dina förväntningar på mig som politiker?