onsdag, april 11, 2007

Lokalpatriot, kosmopolit eller internationalist?

Tre kvällar som stämmer till eftertanke. Månde bli det en fjärde ikväll.

I söndags kväll var jag och lyssnade till Järvsö spelmanslag på Stenegården i Järvsö. I måndags såg jag musikalen 1956 på Oscarsteatern i Stockholm och igår höll majoritetsgruppen i BUN möte samt att jag ägnade kvällen åt logik och diskussion kring samhället tillsammans med en doktorand vid KTH.

Söndag och Järvsö spelmanslag
Folkmusiken i Hälsingland innehåller massor utav glädje och det tillsammans med det jordnära framförandet bidrog starkt till de känslor av lugn och frid, av samhörighet och tillhörighet, och utav glädje som jag upplevde. Det var en fröjd att lyssna till och uppleva deras framträdande. Jag började också fundera kring om jag är lokalpatriotisk. Jag vet att jag inte är i närheten av den stereotype dalmasen vad gäller att uttrycka kärlek till bygden men känner ändå starkt för den bygd som jag växt upp i. Är det igenkänningsfaktorn, historieintresset eller något helt annat som gör det?

Måndag och Musikalen 1956
Från www.nittonhundrafemtiosex.se
"1956"
Mördade min far en frihetshjälte i Budapest 1956?
Efter de brinnande Göteborgskravallerna står visionären Johanna kvar med denna enda fråga. Johanna har alltid slagits för de universella sanningarna i den stora världen. Nu tvingar ödet henne att söka sanningen i sitt eget liv, sanningen om sin far som hon alltid känt sig övergiven av. Under hennes sökande i Budapest får vi parallellt följa den svindlande kärlekshistoria som utspelades under upproret 1956, mellan hennes far, blivande diplomat Pieter Erhenfeldt, och dottern till en av Ungerns frihetshjältar...


Om musikalen
Musikalen 1956 är en nyskriven svensk musikal med en stark historia som har premiär på Oscarsteatern 27 mars 2007. Handlingen rör Sveriges roll i Ungern under det kalla kriget och den dramatiska historien skulle mycket väl kunna vara sann. Den vänder sig till dem som tyckte om musikaler som ”Les Miserables” och ”Chess” och den utspelar sig under två politiska konflikter: Revolten i Ungern –56 och kravallerna i Göteborg 2001.
Jag gillar amatörteater och jag gillar musikaler, här bjöds på en blandning. Föreställningen var väl värd att se, tyvärr för er som inte hann se 1956 så var måndagens föreställning den sista.

Universella sanningar eller universell etik är vad jag till vardags funderar över, men nu och då aktualiseras det. Tidigare har det kommit upp under ledarskapsutbildning, i arbetet och ibland i diskussioner men det är frågor som tål att hållas levande.

Tisdag
Hur når vi som skolpolitiker i Haninge föräldrar som inte behärskar svenska? Hur för vi dialog?

Vilka metoder för att motverka mobbning har vetenskaplig bas? Regeringen har givit Myndigheten för skolutveckling i uppdrag att arbeta med frågan.

Vilka värden samlas vi som medborgare kring och vad utgör en god medborgare?

Onsdag
Ikväll bär det av till Liberala klubben, statsrådet Cecilia Malmström ska tala på temat: En regering i kärnan av Europa.

Etiketter: ,