onsdag, maj 23, 2007

Medborgarkontakt

Nyligen hemkommen från Polen, sittande på ett kust-till-kust-tåg i de småländska skogarna blev jag idag uppringd av en förälder. Han berättade om sin syn på de 20 miljoner kronor som Barn- och utbildningsförvaltningen ska spara. Vi berörde de 39 miljoner som tillförts förvaltningen; vi talade om kommunens totala budget och budgeten för barnomsorg och skola. Vi talade om kvalitet, lärare och prioriteringar. Han fick framföra sina åsikter och jag några av mina.

På det hela taget så är jag mycket nöjd över att en förälder tog kontakt för att ge sin syn, det är bra med fler ingångsvärden att grunda bedömningar på.

Vi samtalade i 12 minuter innan täckningen försvann och samtalet bröts; turligt nog hade jag hunnit förklara var jag befann mig och att det således fanns risk för att samtalet skulle brytas.

Det här var första gången en medborgare kontaktat mig i min egenskap av politiker.

Etiketter: ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

hej om jag får fråga?
vart i Polen var ni och hur upplevde du landet?

18 juni, 2007 17:55  
Blogger Peter Olevik Dunder said...

"Vart" respektive "Var"; det märks att du är från norr precis som jag, vi har båda förmodligen från dialekten olaten att ange riktning (vart) istället för befintlighet (var).

Nåja, Gdynia och Sopot var de platser jag besökte iland. Större delen av min vistelse spenderade jag dock till sjöss utanför den polska kusten.

Upplevelsen: Ungefär som en blandning mellan Baltikum och Tyskland, kanske inte så konstigt m.a.p. landets geografiska läge, sådant var dock mitt spontana intryck.

Sedan passade jag på att njuta av vackra vita ständer, god öl och trådbussar. På den mer negativa sidan fanns servicen; en del expediter verkade ha gått i den kommunistiska serviceskolan och lagt sig till med åsikter som att kunder är till besvär.

Summa sumarum återvänder jag gärna, men då måste jag även uppsöka en del äldre städer och kulturbygder.

18 juni, 2007 20:23  

Skicka en kommentar

<< Home