Bussar är också kollektivtrafik
"Varför är det nästan bara blå bussar på Östermalm??" skickade en vän till mig i sms för någon vecka sedan. Frågan har humor och jag log när jag läste den. På samma tema men på ett allvarligare plan så pekar frågan ut var kollektivtrafiken nyttjas så till den grad att gummihjul tas in för att komplettera järnhjul i stomnätet.
Stockholmspolitikerna sträcker ut händer till varandra och kanske kan de ena sig gentemot rikspolitiken. Nordin tar upp PPP/OPS-lösningar vilket är en tydlig markering mot regeringen, jmfr Per Ankarsjö för en förklaring. Det vore mycket bra om stadshusfolket kunde gå hand i hand. Nästa steg vore att markera att allt inte handlar om att ta sig innanför tullarna eller runt stadskärnan, utan att tvärförbindelser längre ut också påverkar innerstaden.
Nordin har visar en del av det: "En avgiftsbeläggning av Essingeleden ser jag som helt orimlig. Uppgiften att styra trafiken får inte underordnas möjligheten att med hjälp av avgifter finansiera ny infrastruktur. När nya kommunikationsvägar byggs underlättas människors resande och pendling samtidigt som trafiken flyter bättre. De vinster som uppstår då gynnar inte bara den ekonomiska tillväxten utan även miljön och välståndet i vår region. Jag tror det är nödvändigt att pröva olika lösningar för att nå dit."Då kan vi glädjas åt riksplanet istället: Vid torsdagens regeringssammanträde beslöts att 30 miljoner kronor från överskottet från trängselskatten ska gå till Södertörnsleden.
Nordin fortsätter: "För att kunna utveckla Arlanda behövs Bromma och bättre kollektivtrafik till Arlanda. Bägge dessa frågor har de borgerliga majoriteterna i landstinget och Stadshuset löst och flygfarten kan alltså utvecklas i vår region. Samma ansvar har tagits för sjöfarten. Genom beslutet att bygga en ny hamn i Norvik skapas förutsättningar för att utveckla miljövänliga transporter med hög kapacitet i Stockholm."
Jämtin flörtar lite med de gröna: "Carin Jämtin svarar snabbt "Att Citybanan blir klar" på frågan om vad den viktigaste infrastrukturella Stockholmsfrågan är. Hon vill också satsa på fler vägar, men inte som ett uppmuntrande till fler bilar."
Förbättrad kommunikation i öst-västlig riktning för allt på gummihjul ökar välståndet samtidigt som trycket inåt City kan minska något, vilket med minskade köer även det är en välståndsvinst.
Etiketter: alliansen, samhällsekonomi, transportsektorn
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home