torsdag, december 18, 2008

Helikoptrar till MSB - myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Häromdagen kom Helikopterutredningen med sitt betänkade vilket jag tycker var en i stort glädjande läsning, förslagen radas på varandra av Leni Björklund men jag saknade bl a ett vågat grepp. Tänk vad fint det vore om allt flyg i offentlig tjänst rationaliserades. En militär del, en civil myndighetsdel samt en civil upphandlad del. Nu blir vi kvar med kustbevakningsflyg och polisflyg samt att brandflyg... fortsätter att vara spritt.

På ett närliggande område tas från årsskiftet ett klart och tydligt steg i rätt riktning är i alla fall att Statens räddningsverk, Krisberedskapsmyndigheten och Styrelsen för psykologiskt försvar slås samman till Myndigheten för samhällsskytt och beredskap. Där anser jag att det offentligas behov av helikoptrar också ska samordas också, och inte hos Sjöfartsverket som föreslås i helikopterutredningen. Visserligen är det SAR-helikotrar Sjöfartverket får ansvar för men lägg då till landstingens behov av ambulanshelikoptrar, räddningstjänsternas behov av brandflyg och brandhelikoptrar vilket idag är spritt på flera håll och slutligen även polisens, tullens och kustbevakningens behov.

Här finns som jag ser det stora möjligheter till samordningsvinster. Ett spännande nytt grepp är i alla fall att MSB bloggar! Det tycker jag känns bra för framtiden.

Etiketter: , ,