tisdag, december 30, 2008

Rättvik får sin egen kolchos genom nytt uppdrag till lantbruksgymnasiet och Skolverket har fattat pennan för att kritisera sunt förnuft/Haninge

Centertunga Rättvik har lagt upp en 3-4-årsplan där lantbruksgymnasiet ska producera det de kommunala myndigheternas behov av nötkött. Tur att det inte är en 5-årsplan och en kolchos man bygger utan mer av en kommunal kibbutz ;) Jag kan tänka mig att det är några inom den liberalare centerungdomen som väljer sina ord när de ska tacka för den senkomna julklappen.

Andra tveksamma klappar som kommit här i slutet av december är bl a Skolverkets svar på DN debatt, där verket vänder sig mot bl a Haninges förskolepolitik. Här är min önskan att de egna partikamraterna på utbildningsdepartementet får verkets klappträ som ved på elden och styr upp regleringsbrev, förordningar och lagar så att Sverige kan få en förskola och skola som utvecklas. Se till Haninge där samtliga sju i riksdagen representerade partier kommit överens, medan vänstern (svmp) på riksplanet släpar efter. Kontraproduktiva verk(samheter) ser ut att behöva radikala och liberala injektioner, jag hoppas att 2009 kan bjuda fler.

2008 togs många steg i rätt riktning på utbildningsområdet, bl a fler betygsteg, yrkesvux, lärlingsutbildningar och som grädde på moset fick Sveriges studenter det bättre genom julbeskedet att fribeloppet höjs. Nu kan fler studenter arbeta lagligt, betala skatt och leva bättre. På sikt hoppas jag självfallet att studenter ska ges total frihet att tjäna pengar och betala skatt även under studietiden.

Etiketter: ,